Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama.
Performans
Değerlendirme Görüşmeleri
Merhaba. Ege Üniversitesi
İnsan Kaynakları Yönetimi Yüksek Lisans bitirme tezi olan Yetkinlik Bazlı
Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama adlı bitirme tezini
paylaşıyorum. Tez toplamda 80 sayfa olduğu için bölümlere ayırarak yazma kararı
aldım.
Türkiye'de performans yönetim
sistemi üzerine araştırma ve çalışma yapılan bu tezde öncelikle yetkinlik
kavramı ve yetkinlik türlerini tanımlamakla başladım. Tezin ilk bölümü olan
yetkinlikler kavramından sonra 2. Bölüm olan Performans Kavramının tanımı ve
özellikle SMART özellikli performansı açıkladım. Bu yazıda da performans
değerlendirme görüşmelerinin nasıl yapılmasıyla ilgili bölüm bulunmaktadır.
2.5. Performans Değerlendirme
Görüşmeleri
Performans
değerlendirme görüşmeleri tıpkı işe alım mülakatları gibi titizlikle
yürütülmesi gereken ve üstünde büyük bir özveriyle durulması gereken bir
husustur. Yılda 2 defa yapılan bu görüşmelerde beyhude zaman geçirilmemeli ve
görüşme boyunca çevresel ve
dışsal etkileri en aza indirgemek amacıyla görüşme ortamının iyi ayarlanması
gerekir.
Performans
Değerlendirme Görüşmelerinin en büyük yararı ve bu görüşmeleri değerlendiren ve
değerlendiricinin yapmasında ki temel amaç, var olan ve gösterilmiş performans ile
gelecekteki gösterilecek performans hakkında bilgi akışının sağlanmasıdır.
Performans değerlendirme görüşmelerinde temelde 3 ana konu başlığı olmalıdır. Bu
konu başlıkları olayı anlatma ve ikna etme, anlatma ve dinleme, sorun çözme
şeklinde olmalıdır. (Özgen ve diğ., 2002)
Performans değerlendirme görüşmelerinin istenilen sonuca
ulaşması için yapılan bilimsel araştırmalarda genel çerçevede 6 basamaktan
oluşması gerektiği belirtilmiştir. Bu 6 modeli oluşturan basamaklar davranış
bilimleri araştırmaları üzerine oturtulmuştur. Neil Rackham ve Terry Morgan’ın Behaviour Analysis in Training (Eğitimde Davranış Analizi) araştırmasında bu
6 basamak adımı üzerinde durmuştur. (Rackham ve Morgan, 1977)
1. Görüşme boyunca
destekleyici olunmalıdır. Herhangi bir karşılıklı tartışma ortamına girmeden
yapıcı eleştirilerde bulunulması gerekir.
2. Görüşme boyunca odak
nokta performans sonuçları ve gerçekleşen performans verileri olmaktadır.
İşçilerin özel hayatı, kişilikleri veya sosyal çevrelerinden örnekler
verilmemeli, diğer işçilerle kıyaslamaya girilmeden kişilerin yetkinliği ve
davranışları masaya yatırılmalıdır.
3. Yetkinlik
odaklı performans değerlendirme sisteminin temel amaçları arasında çalışanların
gerek idari kadro gerekse işçiler olmak üzere performanslarının ölçülmesi, ve kişisel yetkinliklerinin arttırılarak
sürdürülebilir verimliliğini sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda uzun vadede
çalışanların eğitim planlamalarını, kariyer haritalarının çıkarılması,
performans sonucunda yan ve sosyal haklarında iyileştirmelerin yapılması ve
yedekleme planlarının yapılmasına katkı sağlaması amaçlanmaktadır. Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirmenin
kullanım alanlarını incelediğimizde bir çok alt dala ayrıldığını görmekteyiz.
Bu amaçları teker teker incelediğimizde de yetkinliklerin ve yetkinlik bazlı
performans değerlendirmenin birden fazla amaca hizmet ettiği sonucuna varılmaktadır.
(Rackham ve Morgan, 1977)
4. Ücret
ve Yan Haklar Yönetimi: İşletmelerde kurulan bu tür performans sisteminin en
önemli amacı ücret ve yan haklara yansımasıdır. Performans sistemi sonucunda
kurulan ödül mekanizmasıyla birlikte performansı ve yetkinlikleri
değerlendirilen hem idari kadro hem de üretim işçilerinin performans sonuçları
ücretlerine yansıtılır. Bunun sonucunda performans göstergeleri yüksek olan
çalışanların ücretleri arttırılırken performans sonuçları düşük olan
çalışanlarda daha düşük ücrette zam alabilirler. (Uyargil, 1994)
5. Kariyer
Planlama: Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirmenin ücretlendirmeden sonra en
önemli bir diğer amacı kariyer planlamasına yardımcı olmasıdır. Objektif
yapılan değerlendirmeler sonucunda özellikle işletmedeki yeni işe başlayan çalışanlar
için daha rahat kariyer haritaları çıkarılabilir ve daha objektif olarak terfi
imkanları sağlanabilir (Erdogan, 1991)
6. İhtiyaç
Analizi: Yetkilik Bazlı Performans Değerlendirme sonucunda eğitim alması
gereken veya yetkinlikleri yeterli ama bir üst seviyede yetkinliği arttırılması
gereken çalışanlar için uygun bir eğitim planıyla bu eksikliğin giderilmesi
gerekir.
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: