Merhaba. Blog'da ilk defa konuk yazar olarak İK Bloggerları çatısı altına yeni katılan 1 arkadaşımızın yazını paylaşıyorum. Kendisini LinkedIn'i aktif kullanan kişiler zaten yakınen duymuşlardır. Sinem Işık hanımı IK Bloggerlar'ı arasına kattığımız için mutluyuz. Kendisine yazısı için teşekkür ederken aşağıdaki linkten yeni açtığı blog'una ulaşabilirsiniz. İyi okumalar.
Sinem Işık - İKCafe
Tutmayın Beni IK Olacağım!
İk’ cı olmak istiyorsun, ama tam olarak neden olmak istediğini, nasıl
olacağını ve nereden başlayacağını bilmiyorsun. Bu makalemde kafanda ki tüm
soru işaretlerini netleştirmeyi umuyorum. Haydi bakalım! Hazırsan başlayalım J
Her şeyden önce yapacağın işin tanımını biliyor musun?
Her şirketin insan kaynakları departman yapısı farklı olabilir. Ancak ik
departmanının genel olarak sorumlulukları ana başlıklar halinde aşağıdaki
şekildedir. İş tanımını iyi anlamalı ve gerçekten bu işleri yapmak istediğinden
emin olmalısın.
Kendine şu soruyu sor: Bu işleri yaparken kendimi nasıl hissedeceğim?
ü İnsan kaynakları planlaması: Ne kadar
süre içinde, hangi pozisyonlara, hangi sayı ve nitelikte personel istihdam
edilmesi gerektiğinin analizi ve planlanması
ü Organizasyon şemasının oluşturulması
ü İş analizi çalışmaları, iş tanımlarının
ve iş gerekliliklerinin oluşturulması (Sayfalarca doküman yazman ve tekrar
tekrar kontrol etmen demek)
ü Disiplin yönetmeliklerinin oluşturulması
ve denetlenmesi (Yine bolca J )
ü Çalışan memnuniyeti anketleri,
motivasyon yönetimi, organizasyonlar
ü İş değerleme ve ücretlendirme
çalışmaları: Ücret sisteminin kurulması, yan hakların belirlenmesi vb.
ü Personel seçme ve yerleştirme süreçleri:
Mülakatlar, referans kontrolleri, iş teklifleri
ü Eğitim yönetimi: Yıllık eğitim
takviminin planlanması, eğitmen, eğitim firması vb organizasyonlar, eğitimlerin
etkinliğinin değerlendirilmesi
ü Kariyer planlama, terfi süreçleri
ü Performans yönetimi sisteminin kurulması
ve geliştirilmesi
ü İşten çıkarma süreçlerinin yürütülmesi
(İş Hukuku uygulamaları)
ü Personel hak ediş hesaplamaları ve
bordrolama süreçleri
ü Personel özlük dosyalarının tutulması,
izin vb. süreçlerin yönetimi
ü Çalışma Bakanlığı, SGK ve İşkur ile
ilişkilerin ve çalışmaların yürütülmesi,
ü Taşeron çalışan/firma yönetimi
ü İş sağlığı ve güvenliği çalışmalarının
yürütülmesi
ü ISO 9001 Kalite Yönetim Sisteminin
Yürütülmesi (Bazı şirketlerde iş sağlığı ve güvenliğinden ve kalite
süreçlerinden de ik sorumlu olabiliyor.)
ü Sendika sözleşmeleri vb. süreçlerin
yürütülmesi
En can alıcı soru neden ik?
· Bu soruya net bir
cevabın olmalı.
Bu cevap: İnsan ilişkilerim çok iyi, çok cana yakım vb sıradan cevaplar
olamaz. Olur olmasına ama karşı tarafta bir etki yaratmaz. Çünkü bu aralar ik’
cı olmak çok trend ve insan ilişkilerim süper diyen çoğu kişi ik’ cı
olabileceğine inanıyor. Evet insanlar ile ilişkilerin iyi olmalı ama bundan çok
daha fazlasına sahip olmalısın. Mesleğe yeni başlıyorsan bu soru ile karşılaşma
olasılığın çok yüksek. Görüşmeciyi ikna edici cevaplar bulmak istiyorsan
aşağıdaki özelliklerin gerekliliğinin farkında olmalı, kendi kişisel
özelliklerini bilmeli ve kendini çok iyi ifade etmelisin. Bu özelliklerden
hangilerine sahip olduğunu tespit et. Sahip olmadıklarının farkında ol. Hatta
görüşmede, sende olmayanları gelişime açık yönün olarak anlatırsan,
farkındalığı yüksek bir aday olarak artı puanı kaparsın J
Bir ik’ cıda olması gereken kişisel özellikler ve sebepleri
ü Problem Çözme Yeteneği
ü İkna Yeteneği
ü Empati, Sabır ve
Soğukkanlılık
ü Arabuluculuk Becerisi
ü Planlama ve
Organizasyon becerisi
ü Gözlem ve Analiz
yeteneği
ü İletişim Yeteneği
ü Analitik Zeka
ü Sunum Becerisi
ü Sır tutabilme
ü Adil olma ve Eşit
mesafeyi koruma
Çokça problem ile karşılaşacaksın. Özellikle çalışanların işten çıkış
süreçleri genelde sancılı bir süreçtir. Yönetici-çalışan, çalışan-çalışan,
yönetim-çalışan arasında çözmen gereken birçok problem olacak. Genel olarak tüm
ik süreçlerinde öneriler sunman, tarafları ikna etmen, aralarını bulman ve
bunları yaparken empati kurman gerekecek. Tabi o arada kaç takla atacaksın o
konulara fazla girip seni meslekten soğutmak istemem J
Olaylara/ durumlara objektif yaklaşman ve soğukkanlılığını da kaybetmemen
gerekli. Empatinin dozunu iyi ayarlamalısın. Fazla empati kurmak seni
yıpratabilir. Bazen istemediğin halde almak veya uygulamak zorunda olduğun
kararlar olacak.
İş analizinden başlayarak işe alıma kadar Gözlem ve Analiz Yeteneğine çok
ihtiyacın olacak.
Çokça iletişeceğin için iletişim yönün kuvvetli olmalı. Herkes ama herkes
ile iletişim halinde olacaksın.
Bolca doküman ve rapor hazırlayacaksın. Bu sebeple detaylardan sıkılmaman
ve analitik tarafını da kullanman gerekecek.
Sunum becerisine sahip olursan şirket içi eğitimler verebilirsin. Ya da ik
proje sunumlarını sen yapabilirsin.
Sır tutmayı bilmelisin. Çünkü şirkette alınan kararlardan herkesten önce
senin haberin olacak. Yanlışlıkla ağzından kaçıracağın bir bakla sonun olabilir
ve şirket içinde ciddi sorunlara yol açabilir. Herkese eşit mesafede olman
gerekli, kimseyle çok yakın veya çok uzak olmamalısın. Tüm çalışanlara eşit ve
adil yaklaşmalısın.
Aslında daha birçok özellik sayabilirim. Ancak gözünü korkutmak istemiyorum JNeredeyse Süpermen
olmamız gerekiyor çünkü J
Ve son olarak bu işe gönül vereceğim diyorsan, ne yazık ki sevilmeyen
departman olmayı kabullenmeli, ona rağmen işini çok sevmelisin J Neden sevilmeyen
departman olduğunu da sen araştır bakalım J
Bu yetkinlikler dışında İngilizce bilginin iyi olması seni bir adım öne
taşır. İşe alım süreçlerinde adayların İngilizce bilgisini ölçmek, uluslararası
bir şirkette çalışacaksan İngilizce raporlama yapmak vb. konularda ihtiyacın
olacak. İşletme, İK Yönetimi, Sosyoloji, Psikoloji, Endüstri Mühendisliği gibi
bölümler ik pozisyonlarında genelde ilk tercihtir. Ancak kendini geliştirir ve
mesleki eğitimleri tamamlarsan diğer bölümlerden mezun olmanda bir sorun
yaratmaz. İnsan kaynakları alanında yüksek lisans yaparsan oda bonusun olur.
Nasıl ik’ cı olacaksın?
ü İk’ cı olmak istiyorsan iyi bir cv ve ön
yazı hazırlamalısın.
ü Üniversite eğitimin dışında aşağıdaki
mesleki eğitimleri alman faydalı olur. Sertifika programı şeklinde veya tek tek
bu eğitimleri alabilirsin. Bence eğitim kurumunun veya eğitmenin akademik
geçmişli olmasının bir önemi yok. Senin eğitimden ne aldığın ve teorik
eğitimden ziyade uygulama ağırlıklı bir eğitime katılmış olman çok daha önemli.
o İnsan Kaynakları
Planlaması
o Personel Seçme ve
Yerleştirme / Mülakat Teknikleri
o Performans
Yönetimi/Kariyer Planlama
o Eğitim Yönetimi
o Sunum Teknikleri
o İş Analizi
o Motivasyon Yönetimi
o İş Değerleme ve Ücret
Yönetimi
o İş Hukuku
o Bordro Uygulamaları
o İş Sağlığı ve İş
Güvenliği
o Toplam Kalite Yönetimi
/ ISO 9001
o Proje Yönetimi
o Etkili İletişim
Teknikleri
ü Şu an hala öğrenciysen ik
departmanlarında staj kovalamalısın ve mezun olmadan önce yapabildiğin kadar
çok staj yapmalısın. Değilsen tam zamanlı bir iş veya gönüllü staj bulmak için
epey çaba sarf etmen gerekecek. Bir yerden başlamak için biraz fedakârlık şart.
Bulduğun ilk işe şartlarını bir saniye bile düşünmeden zıpla derim. Yoksa çok
zaman kaybedersin. Kaybettikçe de umudun kırılır.
ü Hala öğrenci isen, öğrenci kulüplerinde
mutlaka aktif olmalısın.
ü Danışmanlık şirketlerinde başlaman çok
yararlı olur. Farklı birçok şirketin insan kaynakları süreçlerini gözlemlemiş
olursun ve çok yönlü bir iş tanımın olur.
ü İnsan kaynakları bloglarını, mesleki
yenilikleri, araştırma sonuçlarını ve makaleleri mutlaka aktif bir şekilde
takip etmelisin.
ü Eğer yazma yeteneğin varsa bir blog
kurman faydalı olabilir.
ü İK yöneticileri ile farklı kanallardan
iletişime geçip, ik süreçleri ile ilgili farkındalığını arttırmak adına sorular
sorup iletişim kurabilirsin. Hatta röportaj hazırlayıp kendine bir arşiv
yapabilirsin. Hem mülakatlarda bu çalışmanı dile getirerek bir adım öne çıkma
şansın da olabilir. Aynı şey blog açman içinde geçerli.
Atladığım bir şey olmadığını umut ediyorum.
Umarım sorularına cevap bulmuşsundur. Bunların yanında iş arama sürecinde
enerjini yüksek tut ve sabırlı olmaya çalış. Zorlu bir süreç olsa da kararlı ve
pozitif olursan mutlaka amacına ulaşırsın.
Gerçekten bu alanda çalışmak istediğine emin ol. Yanlış bir seçin yaparsan
ömür boyu mutsuz olursun.
Son olarak okudukların ile ilgili olarak aklına takılan bir şey olursa
benimle iletişime geçmekten çekinme.
İyi fırsatlar ve iyi insanlar ile karşılaşman dileğiyle…
Sevgiler, saygılar…
0 comments: