Yetkinlik Yönetimi - Fonksiyonel (Mesleki) Yetkinlikler
Merhaba. İşletmenizde Yetkinlik
Sözlüğü oluşturmak ve Yetenek Yönetimi yapabilmek için bilmeniz gereken 3. Konu
Fonksiyonel (Mesleki) Yetkinliklerdir.
Fonksiyonel (Mesleki) her
işletmede, her departmanda ve her görevde değişiklik gösterir. Örneğin
şirketinizde IT biriminde çalışan IT uzmanından beklediğiniz mesleki yetkinlik
ile muhasebedeki bir çalışandan beklediğiniz mesleki yetkinlik farklılık
gösterecektir. İşletmelerin çoğunda bulunan fonksiyonel yetkinlikler aşağıdaki
gibi sıralanmaktadır. Sizde işletmenize özel Yetkinlik Sözlüğü oluştururken
kendi fonksiyonel yetkinliklerini belirlemeniz gerekmektedir. Konuyla ilgili
ilk 2 yazıyı buradan ve buradan okuyabilirsiniz.
FONKSİYONEL
(MESLEKİ) YETKİNLİKLER
Ağ ve İletişim Altyapısı Bakım ve Onarım: Kurum ağ ve iletişim
envanterindeki tüm kalemlere ilişkin arıza ve sorunları en az birinci seviyede
tespit eder, garanti ve bakım anlaşması kapsamında olan arızaları detaylı
problem tanımı ile birlikte ilgili tedarikçiye iletir ve takibini yapar,
belirli seviyelerdeki problemleri kendisi çözme konusunda bilgili ve
tecrübelidir.
Ağ Yönetimi: Ağ ve iletişim altyapısı mimarisi, ağ topolojisi standartları ile ağ
altyapısı kaynak ve kapasite planlaması konularında bilgili ve tecrübelidir.
İstatistiksel Sonuçları Raporlama: Aktüeryal ve istatistiksel
tekniklerin kullanılmasıyla oluşturulan çalışmaları yorumlar. Sade ve
anlaşılabilir bir dille raporlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Arşiv Yönetimi: Kurum içinde belge akışı ve
arşivleme faaliyetleri konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Banka İşlemlerinin Yönetimi: Banka kanalıyla yapılan işlemlere
ilişkin belgeleri doğru ve eksiksiz bir şekilde hazırlama, bankadan Kuruma
gönderilen belgeleri takip ve kontrol etme, banka tarafından yapılan hatalı
işlemlerin düzeltilmesini sağlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Banka Protokollerini Hazırlama: Bankalarla
imzalanacak protokolleri karşı tarafla koordinasyon içinde tasarlama, hedeflere
ve hukuki standartlara uygun olarak oluşturma konusunda bilgili ve
tecrübelidir.
Bilgi Sistemi Kullanma: Görev alanına giren konularla ilgili
işlemleri mevcut veritabanlarını ve uygulama yazılımlarını kullanarak hızlı ve
doğru bir şekilde yapar.
Bilgi Teknolojileri Güvenlik Yönetimi: Dünyaca kabul görmüş bilgi
sistemleri güvenlik politikaları, standartları ve uygulamaları konusunda
bilgili ve tecrübelidir.
Bireysel Performans İyileştirme: Çalışanların hedef gerçekleşmelerini
takip etme, performans değerlendirici ile iş birliği yaparak düşük performansın
nedenlerini araştırma ve iyileştirmeye yönelik tedbirler geliştirme konusunda
bilgili ve tecrübelidir.
Bordrolama: Personelin
aylık, ücret, fazla mesai, tedavi yardımı ve sair paralı haklarına dair
tahakkukları yapma ve bordro düzenleme konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Bütçe ve Planlama: Kurum ya da
birimin bütçesini performans esaslı gerçekçi verilere dayanarak, geçmiş
finansal verileri göz önünde bulundurarak oluşturma ve takip etme konusunda
bilgili ve tecrübelidir.
Depo Kayıt Yönetimi: Depo
içerisindeki malzemelerin listelerini düzenli olarak tutma ve giriş/çıkışları
düzenli olarak sisteme işleme konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Donanım Bakım ve Onarım: Kurum donanım
envanterindeki tüm kalemlere ilişkin arıza ve sorunları en az birinci seviyede
tespit etme, garanti ve bakım anlaşması kapsamında olan arızaları detaylı
problem tanımı ile birlikte ilgili tedarikçiye iletme ve takibini yapma,
belirli seviyelerdeki problemleri kendisi çözme konusunda bilgili ve
tecrübelidir.
Eğitim Planlama: Eğitim programına alınmış olan
eğitim başlıklarının Kurumun ihtiyaçlarına en uygun şekilde zaman ve kaynak
planlamasını yapar ve eğitim takvimini oluşturur.
Etkin Hedef Belirleme: Kurum stratejileri ve hedefleri
doğrultusunda birimi için doğru ve verimliliği artırıcı hedefler belirleme
konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Fatura Kontrolü Bilgisi: Ödeme taleplerinin kontrolü ve
değerlendirmesi konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Finansal Planlama: Kurum stratejilerinin finansal
etkilerini belirleme, finansal modeller geliştirerek daha etkin finansal
planlamanın yapılmasını sağlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Genel Muhasebe: Genel muhasebe ve muhasebeleştirme
bilgisine sahiptir.
Halkla İlişkiler Uygulamalarını Geliştirme: Kurum stratejileri, vatandaş
beklentileri ve genel konjonktürü göz önünde bulundurarak Kurum için halkla
ilişkiler politikası önerir.
Harcama Prosedürleri Bilgisi: Mevzuata uygun
şekilde ödeme emri belgesini düzenler ve eklerinin tamlığını, doğruluğunu
sağlamaya yönelik işlemlere hâkimdir.
Hizmet Veritabanı Bilgisi: Hizmet kayıtlarını veritabanına
girebilmek ve sorgulayabilmek için veritabanının bulundurması gereken verileri
ve bu veriler arasındaki ilişkileri bilir.
Hukuki Evrak İşlem Bilgisi: Gelen hukuki evrak ile ilgili
yapılması gereken işlemi bilir.
Hukuki Süreç Bilgisi: Dava konusu
olaylara ilişkin hukuki altyapısı vardır, kanun ve mevzuatı Kurum haklarını
koruyacak şekilde yorumlar ve kullanır.
İcra Takibatı Başlatma: İcra işlemlerine ilişkin her türlü
evrakın en kısa sürede borçluya tebliğ edilmesi konusunda bilgili ve
tecrübelidir.
İcra Takibi Yürütme ve Sonlandırma: Kurum alacaklarının icra yoluyla
tahsili amacıyla haciz, tecil/taksitlendirme ve satış işlemlerini gerektiği
şekilde yürütme, borcun en kısa sürede tahsil edilmesini sağlama konusunda
bilgili ve tecrübelidir.
İç Kontrol Sistem ve Standartları Bilgisi: İç kontrol çalışma prensipleri,
kontrol noktaları tespiti ile mevcut iç kontrol standartlarının oluşturulması
konusunda bilgi sahibidir.
İdari İşler Hizmet Kalitesi: Kurumun ya da biriminin ana
faaliyetlerini etkili bir şekilde desteklemek üzere idari işler kapsamındaki
faaliyetlerin sorunsuz, vatandaş ve çalışanları tatmin edecek seviyede
gerçekleşmesi konusunda bilgili ve tecrübelidir.
İhtiyaç Planlama: İlgili dönemler itibariyle
faaliyetlerin sürdürülebilmesi için gerekli malzeme ve/veya hizmet alımı
ihtiyacını planlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
İlan Tasarımı: Kurum panolarında, portalında ya da
internet sitesinde yer verilecek olan ilanları şekil ve içerik olarak kağıt ya
da elektronik doküman olarak tasarlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
İletişim Yönetimi: Kurumun iletişim yöntemlerini
maliyet ve vatandaşa ulaşması konusunda etkin biçimde tespit etme ve bununla
ilgili yapılması gerekenleri planlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
İlişik Kesme Prosedürleri Bilgisi: İşçi ve diğer personelin emeklilik,
istifa ve sair nedenlerden dolayı işten ayrılmasına dair mevzuata ve söz konusu
mevzuatın düzenlediği uygulamalara hâkimdir.
İnsan Kaynakları Uygulama Yazılımı Kullanım
Bilgisi: İnsan kaynakları uygulama yazılımını etkin bir şekilde kullanır, gereken
veri girişlerini ve güncellemeleri yapar, yazılımdan ilgili raporları çeker.
İstatistiksel Analiz: Verileri istatistiksel yöntemleri
kullanarak analiz etme ve istatistik bilgilerini kullanarak çeşitli raporlar
hazırlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
İş Akdi Hazırlama: İşçi ve diğer personelin kurum
ihtiyaçlarına, menfaatlerine ve ilgili mevzuata en uygun iş sözleşmesini
hazırlar.
İşçilerin Özlük Haklarına İlişkin Mevzuat
Bilgisi: İşçi statüsündeki personelin özlük haklarına ilişkin mevzuata hâkimdir.
İşe Alma Prosedürleri Bilgisi: İşçi ve diğer personelin işe alımına
dair ilgili mevzuata ve söz konusu mevzuatın düzenlediği uygulamalara hâkimdir.
Kalite Planlama ve Güvence: Kurum kalite politikasına paralel
olarak proje görevleri ve çıktılar için kalite tanımlamaları yapma konusunda
bilgili ve tecrübelidir. Beklenen değerlerin karşılanmasına çalışır.
Kesin Hesap Bilgisi: Kesin hesap işlemlerinin yürütülmesi
konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Kontrat Yönetimi: Sözleşme ya da protokollerin
hazırlanmasını, imzalanmasını sağlama, düzenli bir şekilde takibini yaparak
sonuçlarının belirli kalite ve zamanda elde edilmesini sağlama konusunda
bilgili ve tecrübelidir.
Koordinasyon ve Standartlaştırma: Elde ettiği veriler ışığında ve/veya
uygulamaların yerinde gözlemlenmesiyle istatistiksel veya diğer analiz
yöntemlerini kullanarak standart uygulamalardan sapmaları belirleme,
farklılıkların raporlanmasını sağlama, sonuçlara göre tüm uygulamalarda
standartlaşmaya götürecek koordinasyonun sağlanması için gerekli iş ve
işlemleri başlatma konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Kriz Yönetimi: Kriz
durumlarının yönetimi, koordinasyonu, kontrolü ve dokümantasyonu konusunda
bilgili ve tecrübelidir.
Kurumsal Performans Yönetimi: Performans yönetimi ve ilgili
konularda eğitimlidir. Verimlilik ve etkinlik konuları hakkında detaylı bilgiye
sahiptir. Kalite ile performans hedef ve göstergelerini belirleme konusunda
bilgili ve tecrübelidir.
Mali Analiz Bilgisi: İlgili araçları ve yöntemleri
kullanarak mali analiz yapabilir.
Mali Yük Hesaplaması: Ön mali kontrol
sırasında işin nevine göre mali yük hesaplaması yapma konusunda bilgili ve
tecrübelidir.
Malzeme İhtiyaç Planlaması: Talep doğrultusunda gereken
malzemeleri planlama ve sipariş miktarları ile süresini belirleme konusunda
bilgili ve tecrübelidir.
Mevzuat Bilgisi ve Uygulama: Görevi kapsamındaki mevzuat ve
düzenlemeleri takip eder, sürekli bilgi edinir ve etkin bir şekilde uygular.
Microsoft Excel Kullanım Bilgisi: Microsoft Excel yazılımı ile temel
yazım, hesaplama ve tablolama özelliklerini kullanarak çeşitli çıktılar
hazırlama konusunda bilgi ve tecrübe sahibidir.
Microsoft Word Kullanım Bilgisi: Microsoft Word yazılımı ile temel
yazım ve tablolama özelliklerini kullanarak çeşitli çıktılar hazırlama
konusunda bilgi ve tecrübe sahibidir.
Muhasebe Uygulama Yazılımı Kullanım Bilgisi:
Muhasebe
kayıtlarını doğru ve tam olarak tutmak üzere muhasebe uygulama yazılımını etkin
olarak kullanma konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Nafaka ve İcra Kesintisi İşlemleri Bilgisi: Gelir ve aylıklardan yapılacak
nafaka ve icra kesintilerine ilişkin tahakkuk ve tahsilat işlemlerini yapma
konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Norm Kadro Uygulama: Norm kadro çalışmaları konusunda
deneyimli, kadroların hesaplanması konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Operasyonel Risk Yönetimi: Operasyonların
gerçekleştirilmesi sırasında ortaya çıkabilecek risklerin tanımlanması, ilgili
verilerin toplanması için alt yapı hazırlanması, bu verilerden yola çıkarak
analizlerin gerçekleştirilmesi, analiz sonuçlarına uygun önlemlerin alınması
için fikir geliştirilmesi, geliştirilen fikirlerin uygulamaya konulmasının
planlanması ve sağlanması konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Organizasyon Düzenleme Becerisi: Kurumun stratejileri ve halkla
ilişkiler uygulama planları gereği etkinlikler oluşturma ve koordine etme
konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Organizasyonel Duyarlılık: Organizasyondaki birim ve alt
birimlerin görev alanlarına dair bilgi sahibidir, hangi işin hangi birimde
yürütüldüğünü ana hatlarıyla bilir.
Ödüllendirme Mevzuatı Bilgisi: Personelin üstün başarısı karşısında
ödüllendirilmesine ilişkin mevzuata hâkimdir.
Ön Mali Kontrol Mevzuatı Bilgisi: Ön mali kontrol
uygulamalarına ilişkin mevzuata hâkimdir.
Performans Denetimi: Performans denetimi sorularını ve
soru ağaçlarını hazırlama, performans kriteri tespit etme, performans kriteri
değerlerini ölçümleme konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Performans Esaslı Bütçeleme: Gelecek dönem
faaliyet ve projelerin Kurumun genel stratejilerine uygun olarak tespit
edilmesini takip etme ve faaliyet maliyetlerinin kontrol altında tutulmasını
sağlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Personel Mevzuatı Bilgisi: Başta 4857 sayılı İş Kanunu olmak
üzere Kurum personelinin tabi olduğu mevzuata hâkimdir.
Personel Özlük İşlemleri Bilgisi: Personelin özlük dosyasını açma,
belgelerini ve formlarını dosyalama, izinlerini kaydetme gibi prosedürel
işlemler konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Problem Çözme: Sorunu tespit eder, çeşitli
teknikler kullanarak sorunun kaynağını bulur ve sorunu çözer. Sebep tespitinde
sistematik yaklaşım olanağı veren araçları etkin olarak kullanır, gerektiğinde
diğerlerinin katılımını organize ederek çözüm önerileri üretilmesini sağlar,
seçilen çözüm önerisini uygular.
Proje Fayda Analizi: Projeden
beklenen faydaları tanımlama, sınıflandırma ve gerçekleşme potansiyellerini
tespit etmek üzere gerekli hesaplamaları yapma konusunda bilgili ve
tecrübelidir.
Proje Planlama ve Yönetimi: Projelerin zamanında, bütçesi
dahilinde ve aksamadan gerçekleşmesi için detaylı planlama yapma ve projeleri
plan doğrultusunda yürütme konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Proje Raporlama: Proje maliyetlerini analiz edip
maliyet merkezlerine dağıtarak, gerçekleştirilen faaliyetlerin maliyetini
tespit etme konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Rapor Hazırlama: Görev alanına giren konularla ilgili
çeşitli muhteviyatta raporlar hazırlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Resmi Yazışma: Kurum içi ve dışı yazışmaları,
ilgili mevzuatça belirlenmiş kurallara uygun olarak gerçekleştirir.
Risk Analizi: Riskleri tanımlama, takip etme,
ilgili verileri toplama veya toplanılmasını sağlama ve bu verileri istatistiki
yöntemlere göre değerlendirme konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Risk Yönetimi: Nitel ve nicel risk analizi araçlarını
kullanarak proje risklerinin etkilerini tespit etme, ikaz sistemi oluşturma,
risklerin oluşması veya oluşma olasılığının artması durumunda devreye girecek
aksiyon planlarını hazırlayıp uygulanmasını sağlama konusunda bilgili ve
tecrübelidir.
Satın Alma: Mal ve hizmet satın alma işlemlerini başta 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi
ve Kontrol Kanunu olmak üzere ilgili diğer mevzuat uyarınca ve Kurum
menfaatleri doğrultusunda gerçekleştirme konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Evrak Yönetim Sistemi Bilgisi: Evrak kayıt, kontrol ve iletimi
yapmak üzere Kurumun Evrak Yönetim Sistemini etkin olarak kullanır.
Sistem Analizi: İş gereksinimlerini sistem
gereksinimlerine dönüştürme konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Sistem İzleme ve İyileştirme: Sistem performansını izler ve
sistemin sorunsuz çalışması için gerekli iyileştirme çalışmalarında bulunur.
Sistem Teknik Destek: Kişisel
bilgisayarları etki alanı içerisine alma, kullanıcı e-posta ayarlarını yapma,
sunuculara yeni yazıcı tanıtımını gerçekleştirme konularında bilgi ve deneyim
sahibidir. Internet bağlantı sorunlarını zamanında tespit etme ve giderilmesini
sağlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Sosyal Sigortalar Mevzuatı Bilgisi: Sosyal sigortalar uygulamalarına
ilişkin mevzuat hakkında bilgi sahibidir.
Sözleşme Hazırlama Bilgisi: Sözleşme hukuku ve ilgili diğer
mevzuat hakkında bilgi sahibidir. Kurumun strateji ve hedefleri ile uyumlu
sözleşme metinleri hazırlama konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Stratejik Yönetim: Kurumun misyon ve vizyonuna uygun
stratejiler geliştirme ve bu stratejileri uygulamaya koyma konusunda bilgi ve
tecrübe sahibidir.
Strese Dayanıklılık: Bireysel
problemlerden veya işten kaynaklanan stresini işine, çalışma arkadaşlarına
yansıtmaz ve stresle başa çıkmasını bilir.
Süreç Analizi: Kullanıcı ihtiyaçlarını karşılayacak
iş ve süreç akışları belirler ve süreçlerin etkinliğini artıracak gelişmeleri
önerir.
Tek Düzen Hesap Planı Bilgisi: Tek düzen hesap planı ve kayıt
esasları konusunda bilgili ve tecrübelidir.
Teknik Rapor Hazırlayabilme: Elektrik, mekanik, sıhhi tesisat
veya yapı/inşaat arızaları ve çözümleri ile ilgili teknik raporlar
hazırlayabilir.
Terfi Prosedürleri Bilgisi: İşçi ve diğer personelin
terfisine ilişkin mevzuata ve söz konusu mevzuatın düzenlediği uygulamalara
hâkimdir.
Veri Analiz Tekniklerini Kullanma: Veri analiz yöntem ve tekniklerine
hâkimdir. Bunları anlamlı bilgiler oluşturmak üzere etkin bir biçimde kullanır.
Veri Analizi ve Bilgi Oluşturma: Performans
göstergeleri, faaliyet sonuçları, paydaş görüşleri gibi farklı kaynaklardan
elde edilen verileri istatistiki araçlar, nitel ve nicel yöntemler kullanarak
analiz edip anlamlı bilgilere ulaşır.
Veri Toplama: İşini gerçekleştirmek için gereken
verileri farklı kaynaklardan toplama konusunda bilgi ve tecrübe sahibidir.
Veri Yönetimi: Verinin toplanması, saklanması,
güncellenmesi ve gerekli durumlarda bilgi haline getirilerek analiz ve
raporlarda kullanılması konusunda bilgi ve tecrübe sahibidir.
Veritabanı Uygulama ve Yönetimi: ORACLE/SQL
Server/DB2 gibi ilişkisel veritabanları konusunda bilgi ve deneyim sahibidir.
SQL ile veritabanı uygulaması geliştirilmesi ile veritabanı güvenlik ve
performans yönetimi konusunda bilgi ve tecrübe sahibidir.
Yazılım Tasarımı: Tanımlanmış yazılım gereksinimlerine
göre detaylı mimari yazılım tasarımının oluşturulması konusunda bilgi ve
tecrübe sahibidir.
Yazılım Analizi: Sistem gereksinimlerini yazılım gereksinimlerine dönüştürme konusunda bilgi
ve tecrübe sahibidir.
Yüklenici Performansı İzleme ve
Değerlendirme: Hizmet ihalelerinde, yüklenici firmanın çalışma performansını izlemek üzere
etkin bir sistem kurar, alınan hizmetin şartname ve sözleşmeye uygunluğunu takip
eder ve değerlendirerek hak edişe yansıtılmasını sağlar.
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: