Yetkinlik Yönetimi - Temel Yetkinlikler
Merhaba.
Yetkinlik Yönetimi işletmelerde İnsan Kaynakları Mimarisini oluştururken en
önemli temel adımı oluşturmaktadır.
>Yetkinlik Sözlüğü ile iş ve görev analizi
oluşturulur,
>Yetkinlik Sözlüğü ile yetkinlik bazlı mülakatlar
yapılır,
>Yetkinlik Sözlüğü ile Polivalans tablosu
oluşturulur ve yetenek yönetimi yapılır,
>Yetkinlik Sözlüğü ile yetkinlik bazlı performans
değerlendirme sonuçları özümsenir.
İşletmelerdeki Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi için Yetkinlik Yönetimi bel kemiği olmaktadır. Uzun uzadıya detaylı anlatılması gereken bu konuda ilk adımı mini yetkinlik sözlüğü oluşturmakla başlayabiliriz. Bunu yapabilmek içinde öncelikle temel-fonksiyonel-yönetsel yetkinlikler nelerdir bunları tanımlamanız gerekmektedir. Öncelikle işletmelerin çoğunda bulunan temel yetkinlikleri tanımlamakla başlayalım.
TEMEL
YETKİNLİKLER
Bilgi Paylaşımı: İşe yönelik olarak
edindiği bilgileri çalışma arkadaşları ya da görüşüne başvuranlar ile paylaşır.
Çalışan Odaklılık: Çalışanların
beklentilerini ve ihtiyaçlarını doğru olarak belirler, uygun çalışma şartları
sağlar.
Çözüm Odaklılık: İşinde karşılaştığı
sorunları çözme, sonuç almak için çaba gösterme ve olaylara yapıcı tarzda
yaklaşma göstermek.
Dürüstlük, İş Ahlakı ve Güvenilirlik: Verdiği sözleri yerine getirerek, iş ahlakına ve
dürüst çalışma ilkelerine uygun davranarak karşısındakilerle güvene dayalı
ilişkiler geliştirir.
Gelişime ve Değişime Yatkınlık: Değişime direnç
göstermez, değişimi Kurum yararına yorumlar ve destekler.
Girişimcilik ve Sorumluluk Alma: İşinin gerektirdiği
konularda çekingen davranmaz, sorumluluk almaktan kaçınmaz, gerektiğinde işin
sağlıklı yürümesi için ilgili riskleri de göz önünde bulundurarak inisiyatif
kullanmaktan çekinmez.
Hesap Verebilirlik: Eylem ve konuşmalarından
sorumludur, taahhütlerine uygun ve tutarlı davranışlarda bulunur.
Hizmet Yönelimi: Tüm çalışmalarında
vatandaşa ve çalışanlara iyi hizmeti ön planda tutar.
İletişim Becerisi: Kurum içerisinde etkili
iletişim becerileri sergiler ve güvene dayalı ilişkiler geliştirir.
Diğerlerinin katkısının ve düşüncelerinin önemli olduğunu hissettirerek pozitif
ilişkiler kurar.
İşbirliğine Açıklık: İşin gereklerinin yerine
getirilmesi sırasında her türlü işbirliğine açıktır, başkalarının işbirliği
ihtiyaçlarına maksimum seviyede cevap verir.
Kalite Odaklılık: Ürün ve hizmet
kalitesini en üst seviyede tutmak için yeni iş yapış yolları araştırır ve
mevcut işleri iyileştirir.
Kendi Başına İş Yapma: Bir başkasının
yönlendirmesine ve yardımına gerek kalmadan işiyle ilgili gereken çalışmaları
yapar.
Kaynakları Etkin Kullanma: Kaynakları israf etmeme,
etkin ve verimli kullanma ve kaynaklardan en yüksek verimi almak için çaba
göstermek. Amaçlara ulaşmak için gerekli finansal, zaman, işgücü ve
malzeme kaynaklarını verimli ve akılcı bir biçimde kullanır. İsrafı önlemek
için çaba gösterir ve/veya gerekli önlemleri alır.
Kurallara Uyma: Tüm faaliyetlerinde
bildirilmiş kurallara uygun hareket eder. İnisiyatif kullanılması gereken
durumlar haricinde kuralları yıkmaya çalışmaz.
Kurumsal Farkındalık: Şirket kültürünü,
politikasını, normlarını ve hedeflerini anlama, kurumun değerlerini, ilkelerini
ve etik anlayışını benimseme ve iş ortamında mevcut kural ve yönetmeliklere
uygun davranışlarda bulunmaktadır.
Liderlik (Etkileme ve
Yönlendirme): Ortak amaç
doğrultusunda hareket etme, performansı artırma yönünde motive etme ve
yönlendirme.
Müşteri Odaklılık: Hizmet yada ürün sunulan
iç ve dış müşterilerin ihtiyaç ve beklentilerini anlama, müşteri odaklı
hizmet anlayışını benimseme, müşterileri dinleme ve anlama, müşterilerin
ihtiyaçlarını etkinlikle yorumlayarak kaliteli hizmete ilgi ve bağlılık
gösterme, müşteri beklentilerine, ihtiyaçlarına ve memnuniyetine en yüksek
önemi verme
Öğrenmeye Açıklık: Konusu ile ilgili yeni
bilgiler edinme, becerilerini geliştirme, güncel kalabilmek için öğrenmeye
istekli ve araştırmacı olmak.
Özgünlük: Standart uygulamaların dışındaki her türlü
çalışmasında özgün fikirler üretir ve uygular.
Proaktif Olma: Olaylar ve durumlar
gerçekleştikten sonra harekete geçmek yerine öncesinde yapılması gerekenleri
öngörür ve yapılması gerekenleri yapar.
Problem Çözme: Problemlerin
çözümlenmesinde sorumluluk üstlenir, etkin çözümler önerir ve uygular.
Sakinlik/Soğukkanlılık: Zor durumlarda sakindir. Soğukkanlılığını koruyarak
kararlarını alır ve davranışlarını düzenler.
Sonuç Odaklılık: İşin ifası sırasında
istenen ve arzu edilen sonuçların elde edilmesine odaklanır. İşlerini sonuca,
önem ve önceliklerine göre sıralar, arzu edilen çıktıların maksimize edilmesine
çalışır.
Sosyal Olma: Etrafında bulunan kişiler ile sürekli etkileşim ve
iletişim halindedir.
Sözlü İletişim ve Etki Yaratma: Hitabet yeteneği vardır, iletişim esnasında
karşısındakinin duygu ve düşüncelerini anlar, iletmek istediği mesajı uygun
tutum ve davranışları sergileyerek aktarır.
Strese Dayanıklılık: Bireysel problemler ile otorite, liderlik, güç,
hedefler ve terminler gibi iş kaynaklı nedenlerle artan stresini işine ve ekip
arkadaşlarına yansıtmaz ve başa çıkmasını bilir.
Süreçlere Dikkat: İşini yaparken süreç
bazlı düşünür. İçinde yer aldığı süreçlerin daha hızlı, daha ekonomik ve daha
kaliteli gerçekleştirilmesi için çaba harcar.
Takım Çalışması: İşbirliği ve dayanışma
içinde çalışarak ekibin hedeflerine ulaşmasında aktif rol alır. Çalışma
arkadaşlarıyla arasındaki etkileşimi olumludur, uyumlu ve geçimli bir tavır
sergiler.
Tedbirlilik: Hataların oluşmadan önlenebilmesi için tedbirler alır
veya alınması için bildirimde bulunur.
Uyumluluk: Yakın ve uzak çevresindeki çalışma arkadaşları ile
uyum içerisinde çalışır.
Yenilikçilik: Gelişim
ve değer yaratmak için yenilikleri izleme ve yenilikleri oluşturma.
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: