İşe Alıştırma Yönetim Süreçlerinin Farklı Algılanmasının Nedenleri
İşe alıştırma bir diğer adıyla oryantasyon yönetimi bir diğer İnsan
Kaynakları süreçlerinden birisini oluşturmaktadır. İşe yeni alınan personelin
şirkete en kısa ve kaliteli şekilde adaptasyonunu sağlamak İnsan Kaynakları
çalışanlarının en temel görevlerinin başında gelmektedir.
Yöneticilerin İşe Alıştırma Sürecini Farklı Algılamasının Nedenleri
Yöneticiler, işe yeni alınan kişilere uygulanan ‘’oryantasyon aday
değerlendirme’’ süreciyle ilgili en önemli sorun olarak oryantasyon planının
çok hızlı yapıldığını ve işçiye dört koldan eğitim ve iş verildiği için
adayları yeterince değerlendiremediklerini belirttiler. Yöneticilerin işe
alıştırma sürecine bakış açısı diğer paydaşlardan bu noktada farklılık
göstermektedir. İşveren baskısıyla çok hızlı bir şekilde oryantasyon verilen işçiyi
sağlıklı değerlendirmek için yeterli zamanlarının olmadığını aktarıyorlar.
Bunun yanında işe alıştırma sürecinde ciddi iyileştirmeler yapılması
gerektiğini, sürecin uygulamalı olarak yapılmasını, işçiye eğitimi ver formu
doldurup imzalasın mantığının işlemediğini aktarıyorlar.
Çalışanların İşe Alıştırma Sürecini Farklı Algılamasının Nedenleri
Çalışanların oryantasyonla ilgili herhangi bir olumsuz bakış açısı
bulunmamaktadır. Sadece daha etkili ve efektif bir işe alıştırma yapılabilmesi
için bazı öneriler bulunmaktadır. İşe alıştırma konusunda özellikle ABD’de
uygulanan ‘’body’’sisteminin daha sağlıklı işleyebileceği vurgulandı. Bu
sistemde yeni başlayan çalışanın tüm sorunları ve sorularıyla ilgilenebilmesi
için deneyimli bir kişinin atanması daha etkili olmaktadır. Bu süreçte işveren
için işe yaraması daha ön planda olduğu için tercih ediliyor.
Bunun dışında çalışanlar iş başı eğitiminin en önemli konulardan birisi
olduğunu düşünüyorlar. Oryantasyon mantığının oturduğu firmalarda personelin kendini
ait hissedebilmesi, işini sevebilmesi gibi sebeplerin artması sağlanılarak
çalışan sirkülasyonunun en aza indirileceğini vurguluyorlar.
İnsan Kaynaklarının en büyük ve önemli rolü burada başlamaktadır. İşe
başlayan personelin motivasyonunu daha oryantasyon planında sağlanması turnover
oranının azalmasında en etkili yöntem olmaktadır.
İşverenlerin İşe Alıştırma Sürecini Farklı Algılamasının Nedenleri
İşletmenin kurum içi
paydaşlarından en önemlisini oluşturan işverenler de oryantasyon yönetimini
kendi kurumları açısından da olması gereken ve gayet yararlı bir uygulama
olarak görüyorlar. İşe alınan yeni personelin ivedi şekilde işine ve şirketine
adaptasyon sağlaması sonucunda hızlı bir şekilde katma değer yaratan
çalışanlara ihtiyaçları olduklarını belirttiler.
İşverenler oryantasyon
konusunda İnsan Kaynaklarından beklentileri açısından da İnsan Kaynaklarının bu
süreçlerde de olduğu gibi tüm süreçlerde mutlaka şirketin dinamiklerine uygun
davranmasını, şirketin ihtiyaçlarına, stratejilerine ve vizyonuna uygun olan
uygulamaları yerleştirmek için çaba harcanmasını ve her bir süreçte olduğu gibi
bu süreçte de işverenin stratejik iş ortağı olduklarını unutmamalarını
istiyorlar.
Devletin İşe Alıştırma Sürecini Farklı Algılamasının Nedenleri
Devlet olarak işe
alıştırma (oryantasyon) yönetim süreçlerinin işletmelerde doğru bir şekilde
uygulanması halinde faydalı bir uygulama olduğunu belirtiyorlar. Genel olarak
devleti temsil eden kişiler oryantasyon sürecinde işletme dışından bir paydaş
oldukları için bu süreçle ilgili farklı bir fikirleri bulunmamaktadır.
SONUÇ VE ÖNERİLER
İşletme paydaşlarından en önemli paya sahip olan işçi / işveren /
yönetici / devlet temsilcilerinin İnsan Kaynakları süreçlerini farklı
algılamasının çok çeşitli nedenleri bulunmaktadır. Bu farklı algılanma
nedenlerinin başında teorik bilgilerle pratiğe uygulanmasında yaşanan
değişiklikler, İnsan Kaynakları görev tanımının günümüze 1970’lerden kalan
sadece ‘’Personel Özlükçülük’’ kavramı olarak bakılmasının ve İK’nın bu gözle
algılanmasının yarattığı sonuçla diğer insan odaklı yatırımlar olan eğitim,
kariyer planlama, yetenek yönetimi, performans yönetimi, motivasyon çalışmaları
gibi uygulamalara fuzuli maddi külfet olarak bakılmaktadır. Mevcut sistemde yer
alan çalışanların büyük çoğunluğu şuan uygulanan süreçlerden memnun değil.
Sadece ücret ve yan hakların yanı sıra İnsan Kaynakları uygulamalarını
daha aktif görmek ve motivasyon, kariyer yönetimi, oryantasyon, iş analizi,
organizasyon şeması gibi çalışmaların daha sık yapılmasını sağlamak ortak
paydada buluşan noktaların başında gelmektedir.
ÖNERİLER
Günümüzde İnsan Kaynaklarının bir çok alt fonksiyonu olduğu için sadece
‘’personel özlük’’ olarak tabir edilen işlemleri yapmak İnsan Kaynaklarını
tanımlamak için çok yetersiz kalmaktadır. Personel Özlük biriminin görev tanımı
olan; puantaj kayıtlarını tutma, SGK Giriş ve Çıkışlarını yapmak, aylık
bordroları hazırlama, çalışanların icra takiplerini yapmak, yıllık izinlerini
ayarlamak veya tutanak, savunma, ihtar vermek, personel özlük dosyalarının
aktivite edilip güncelliğini sağlamak gibi işlemlerden ziyade çalışanlar için
yetkinlik odaklı performans yönetim sistemini kurmak, polivalans tabloları
eşliğinde kariyer haritası hazırlamak, işletmede yer alan ve üstün performans
gösterenler için yetenek yönetimi uygulamak, organizasyon şeması çizerek iş ve
görev analizlerini revize etmek, motivasyon çalışması yapmak, Çalışan
Memnuniyet Anketi ve Personel Öneri Formu hazırlayarak motivasyon ve çalışan
bağlılığını yaratmak, yetkinlik bazlı veya davranışsal değerlendirmeli
yapılandırılmış mülakatların yapılması gibi tamamen Stratejik İnsan Kaynakları
Yönetimini kurmak gerekmektedir.
Günümüzde sadece büyük ve kurumsallaşmış işletmelerde İnsan Kaynakları
kendi içinde bölümlere ayrılıp Bordro Uzmanı veya Personel Özlük biriminin
yaptığı işler farklı, İşe Alım ve Kariyer Yönetiminin yaptığı işler farklı
görevlere ayrılmıştır. Bu tarz kurumsallaşmış şirketler dışında kalan küçük
kobi veya aile şirketlerinde İnsan Kaynakları olarak çalışan kişilerden
öncelikle Personel Özlük işlemlerini halletmesi beklenirken İnsan Kaynaklarının
buz dağının görünen kısmını yaratan diğer İnsan Kaynakları uygulamalarını
yapmaları için çok fazla şans veya zaman tanınmamaktadır.
İşletmeler genel çerçevede personel yönetimi anlayışından modern İnsan
Kaynakları Yönetimi anlayışına geçmeleri lazımdır. İnsan Kaynakları Yönetimi
insan gücünü bir yatırım unsuru olarak kabul ederken personel yönetimi ise,
insanı bir maliyet unsuru olarak görmektedir. Stratejik İnsan Kaynakları
planlaması yapılarak Personel Özlükçülük kavramının önüne set çekilmeli ve işe
alma, ücretlendirme, eğitim, organizasyonel planlama, yetenek yönetimi ve
kariyer yönetimi gibi süreçlerle bütünsel bir sistem yaratılmalıdır.
İnsan Kaynakları Süreç sonuçlarının paydaşlarca farklı algılanmasında ki
bu farklılıkları gidermek için özellikle işletmede yer alan en tepe
yöneticilerin stratejik insan kaynakları yapılanma felsefesini benimsemeli ve
İnsan Kaynakları çalışanları devlet, toplum, müşteriler, işçiler gibi geri
kalan tüm paydaşlara bu yeni stratejik insan kaynakları yapılanmasını ve daha
fazla insan odaklı yatırımlar olan yeni İnsan Kaynakları Süreçlerini empoze
edilmelidir.
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: