Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama. Yetkinlik Kavramı ve Yetkinlik Türleri
Merhaba. Ege Üniversitesi İnsan Kaynakları Yönetimi Yüksek Lisans bitirme tezi olan Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama adlı bitirme tezini paylaşıyorum. Tez toplamda 80 sayfa olduğu için bölümlere ayırarak yazma kararı aldım.
Türkiye'de performans yönetim sistemi üzerine araştırma ve çalışma yapılan bu tezde öncelikle yetkinlik kavramı ve yetkinlik türlerini tanımlamakla başladım. Tezin ilk bölümünü yazının devamında okuyabilirsiniz.
1. BÖLÜM
YETKİNLİK KAVRAMI VE YETKİNLİK TANIMLARI
Yetkinlik, sözlükteki kelime anlamı
olarak ‘’yetkin olma durumu, olgunluk ve mükemmeliyet’’ olarak ifade edilir.
İngilizcesi ‘’competence’’ olan
yetkinlik kavramını psikologlar yeteneğin ölçülmesi ve kişinin performansının
kendi özellikleri ile temsil edilip edilemeyeceği şeklinde; yönetim
teorisyenleri, bireysel performansın geliştirilmesiyle örgütsel hedeflerin
nasıl en iyi şekilde başarılacağı gibi fonksiyonel analiz tanımı şeklinde;
insan kaynakları yöneticileri, işe alma, yerleştirme, eğitme, değerleme, terfi,
ödül sistemleri ve personel planlama yöntemleri ile birlikte stratejik yönleri
gerçekleştirmede kullanılan teknik bir araç şeklinde ele almışlardır. (Çınar, 2017)
İnsan kaynaklarının günümüzdeki
süreçlerinde çok önemli kor noktasını oluşturan yetkinlik kavramıyla iş ve
görev analizleri oluşturulur, işe alımlarda adaylardan istenen yetkinlikler
belirlenir, polivalans tablosu gibi yetenek yönetimleriyle yetkinlik modeline
göre terfi süreçleri oluşturulur ve yeteneğin en önemli çıktısı olarak
performans değerlendirme sistemi kurulur.
Yetkinlik kavramının tarihçesini
araştırdığımızda David McClelland’ın 1973 yılında yayımlanan eseri olan
'Testing for Competence Rather Than Intelligence' (Zeka Yerine Yetkinliği
Ölçmek) makalesinde kullanıldığı görülmektedir. İnsan Kaynakları alanında
bugünde devam eden yetkinlik tanımında temellerini David McClelland’ın attığı
üzere yüksek performans gösteren çalışanları diğer işgörenlerden ayırmak için
kullanmıştır. Ayırt edici unsur olarak
önerilmiş ve yeni bir teknik olarak kullanılmaya başlanmıştır. McClelland
tarafından geliştirilen yetkinlikler, liderlik veya esneklik gibi yüksek
performans unsurlarını yansıtan bir kavramdır. Bu açıdan yetkinlikler, yüksek
performans düzeyinin tutarlı ve etkin bir şekilde yaratılmasına olanak sağlayan
davranışları, bilgi düzeyini ve tutumları kapsar.
Literatüre baktığımızda da Richard
Boyatzis yetkinlikler tanımını 1982 yılında “Bir işte etkin ve/veya üstün
performans sonuçları veren, kişiye ait temel özelliklerdir” şeklinde tanımlamıştır.
(Boyatzis,1982)
İnsan kaynaklarında “yetkinlik” bazlı
model ve uygulamalarını, temel yetkinlikler kavramı etkilemiştir. Aslında temel
yetkinlikler, hızla değişen ve rekabetçi bir ortamda organizasyonların ayakta
kalabilmelerine yönelik olarak ileri sürülmüşse de, bu yetkinliklerin temelini
organizasyonların insan kaynağının oluşturması nedeniyle kısa sürede İnsan
Kaynakları süreçlerinde de etkisini göstermiştir. (Arı 2006)
Günümüzde organizasyonların faaliyet
gösterdikleri ortamlar çok hızlı bir rekabet ve değişim özelliğine sahiptir. Bu
durum organizasyonları ve insan kaynakları yönetimi uygulamalarını çalışanların
yetkinlikleri üzerinde odaklanmaya yöneltmiştir. Bireyin işinde üstün
performans göstermesine sebep olan bilgi, beceri, tutum ve yetenekleri,
yetkinlikler olarak tanımlanmaktadır. Artık organizasyonlar, yetkinlik temelli
insan kaynakları uygulamalarını kullanarak performanslarını yükseltme çabaları
içine girmişlerdir.
1.2 Yetkinlik
Türleri
İşletmelerde yetkinlik bazlı performans
değerlendirme modeli oluştururken sistemin temel yapı taşını oluşturan en
önemli unsur yetkinlik yönetimi ve yetkinlik sözlüğünün oluşturulmasıdır. Yetkinlik
sözlüğü oluştururken atılacak birinci adım olarak işletmenin kendi vizyon ve
misyon çatısı altında temel değerler eşliğinde Yetkinlik Kılavuzunun
oluşturulması gerekmektedir. Bu kılavuz oluştururken de yetkinlikler kendi
içinde türlere ayrılmalıdır.
Yetkinlik türlerine bak 3 alt dala
ayrıldığını görmekteyiz. David McClelland'ın (1973)’deki
çalışmasından sonra, Prahalad ve Hamel yetkinlik kavramını daha detaylı ele
almış ve kendi içinde türlere ayırmıştır. “Temel yetkinlik” ve “Örgütsel
yetkinlik” terimleri
ilk kez işletme literatürüne bu araştırmacılarla girmiştir (Prahalad, Hamel,
1990).
Günümüzde ister Türk ister çok uluslu
şirketler olsun çalışanlarda bulunması gereken 3 yetkinlik türü şöyle belirlenmiştir. (Keçecioğlu,
2014)
1-) Temel
Yetkinlikler: Hem idari hem de mavi yaka işçi ayırt etmeksizin tüm iş
görenlerde bulunması gerekir ve temel yetkinliklerin sayısı en fazla 4 veya 5
olmaktadır. Her işletme kendi kurum kültürüyle doğru orantılı olarak temel
yetkinlikleri farklı olarak belirleyebilir. Her kurumun bir nevi taklit
edilemeyen DNA’Sı olan kurum kültürü sonucunda kendi çalışanları için
belirleyeceği temel yetkinliklerin çıkış noktası işletmenin kendi vizyon ve
misyonundan gelen hedeflerden oluşmalıdır. Örgütsel misyon, vizyon, değer ve
hedefler sonucunda temel yetkinlikler çerçevesi belirlenir. İşletmenin iş
yaptığı sektörlere oranla da temel yetkinlikler değişir. Örneğin hizmet
sektöründe ki bir firmayla üretim sektöründe faaliyet gösteren bir firmanın
çalışanlarından istediği temel yetkinlikler benzerlik göstermekle beraber
kesinlikle aynı olmayacaktır.
(Keçecioğlu, 2014)
2-) Yönetsel
Yetkinlikler: Yönetsel performans için dikkate alınan faktörlerin büyük
bir çoğunluğu, gerçekten ölçülebilir olmalıdır. Bunun nedeni, yöneticinin
astlarına liderlik etmede ve bütün departmanın etkin çalışmasını sağlamada
birinci düzeyde sorumlu olmasıdır. Yöneticiler bunu yapmak için bazı özel
becerilere sahip olmalıdır. Bu özel beceriler iki bölümde ele alınabilir (Paperin,
2000). Firmaların
performansı, sahip olduğu yüksek potansiyelli yöneticilerinde bulunan
yetkinliklere bağlıdır. Bu nedenle yönetsel yetkinlikler daha çok idari kadroda
yer alan orta, üst ve tepe yöneticilerde bulunması gerekmektedir. Yetkinlikler
öğrenilip geliştirilen bir kavram olduğu için yetenek yönetimi yapılan ve terfi
ettirilmek istenen çalışanlar içinde temel yetkinler yanında bazı yönetsel
yetkinliklerin bulunması veya bu yetkinliklerin arttırılması istenebilir. Eğer
işletmeler kendi Yetkinlik Sözlük veya Kılavuzlarını yapıp istedikleri
yetkinlikleri açıkça tanımlayıp kişiler tarafından görülebilmelerini ve
anlaşılabilmelerini sağlarsa, bireyler bu doğrultuda ve kendisinden beklenen
düzeyde bu yönetsel yetkinlikleri geliştirecektir
(Levenson, Van der Stede, Cohen, 2006).
3-) Fonksiyonel
Yetkinlikler: İşletmelerde
ki işgörenlerin daha çok mesleki ve teknik bilgilerini ifade eden bir yetkinlik
türüdür. Fonksiyonel bir diğer adıyla mesleki yetkinlikler işletmeden işletmeye
farklılık gösterebildiği gibi aynı işletmenin farklı departmanlarında bile
farklılık gösterirler. (Fidan, 2012)
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: