Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama. Yetkinlik Kavramı ve Yetkinlik Türleri
Merhaba. Ege Üniversitesi İnsan Kaynakları Yönetimi Yüksek Lisans bitirme tezi olan Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama adlı bitirme tezini paylaşıyorum. Tez toplamda 80 sayfa olduğu için bölümlere ayırarak yazma kararı aldım.
Türkiye'de performans yönetim sistemi üzerine araştırma ve çalışma yapılan bu tezde öncelikle yetkinlik kavramı ve yetkinlik türlerini tanımlamakla başladım. Tezin ilk bölümünü yazının devamında okuyabilirsiniz.
1. BÖLÜM
YETKİNLİK KAVRAMI VE YETKİNLİK TANIMLARI
Temel yetkinlikler, sektörlere ve dahi
işletme içerisinde departmanlara göre bile farklılık gösterse de her bir
çalışan için bulunması gereken temel olarak 5 veya 6 yetkinlik türü
bulunmalıdır.
İşletmelerde de yetkinlik bazlı
performans değerlendirme sistemi kurulmadan önce İnsan Kaynakları tarafından
yapılacak en önemli iş ve atılacak ilk adım o şirkete özgü Yetkinlik Sözlüğü
oluşturmaktır.
Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı
14.07.2015 tarihli Pozisyon Bazında İş/Görev Tanımları genelgesinde yer alan
tanımlar şu şekildedir:
Hesap Verebilirlik:
Sözlü konuşma ve eylemlerinde tutarlı davranışlar sergiler, yaptıkları eylemden
sorumlu ve tutarlı davranır.
İşbirliğine Açıklık:
İşlerin yapılışı sırasında işbirliğine ve takım çalışmasına açıktır. Başkalarının
işbirliği ihtiyaçlarına maksimum seviyede cevap verir.
Kalite Odaklılık:
Her zaman için hizmet ve ürün kalitesini en üst seviyede tutar.
Problem Çözme:
Çözüm odaklı yaklaşım gösterir ve sorunların çözülmesine yardımcı olur.
Profesyonellik ve Uzmanlık: İşinde en üst seviyede bilgi ve deneyime sahiptir. İşinin
gereklerini yerine getirirken profesyonel tavır sergiler.
Sonuç Odaklılık:
İşin ifası sırasında istenen ve arzu edilen sonuçların elde edilmesine
odaklanır. İşlerini sonuca, önem ve önceliklerine göre sıralar, arzu edilen
çıktıların maksimize edilmesine çalışır.
Strese Dayanıklılık:
Kişisel stresini işine yansıtmaz, problemler ve yaşanan sorunlarla ilgili
stresle başa çıkmasını bilir.
Uyumluluk:
İşletme içindeki takım arkadaşları ile ahenk ve uyum içerisinde çalışır.
1.2.1.1 Çalışanlar İçin Temel
Yetkinlikler
Çalışanlar için sahip olunması gereken temel yetkinlikleri
incelediğimizde ise Keçecioğlu ve Kelgökmen’in temel yetkinlikleri ‘’bir
kişinin değişik durumlarda, daha sık ve daha iyi sonuçlar almasını sağlayan
karakteristik özelliklerdir.’’ Şeklinde literatürde tanımladığını görmekteyiz (Keçecioğlu
ve Kelgökmen, 2004). Yetkinlikler;
bilgi, duygu ve düşüncenin davranışa dönüşmüş halidir ve geliştirilebilir. Bu
nedenle işletmelerde işe alacakları çalışanlar için belirleyeceği temel
yetkinlikler kendi vizyon, misyon ve hedefleri doğrultusunda belirlenmelidir.
Yetkinlik Yönetimi sonucunda işletmelerde
İnsan Kaynakları Mimarisini oluştururken en önemli temel adımı temel
yetkinlikler oluşturmaktadır. İşletmenin ulaşmak istediği hedefe göre
belirlenen temel yetkinlikler ve oluşturulacak yetkinlik kılavuzuyla birlikte
fayda sağlayan bazı artı ipuçları vardır. (Keçecioğlu, 2014) Bu ipuçları;
Yetkinlik Sözlüğü ile iş ve görev analizi
oluşturulur,
Yetkinlik Sözlüğü ile yetkinlik bazlı
mülakatlar yapılır,
Yetkinlik Sözlüğü ile Polivalans tablosu
oluşturulur ve yetenek yönetimi yapılır,
Yetkinlik Sözlüğü ile yetkinlik bazlı
performans değerlendirme sonuçları özümsenir.
İşletmelerdeki Stratejik İnsan Kaynakları
Yönetimi için oluşturulacak Yetkinlik Yönetiminde atılacak en temel adım olan
bu temel yetkinlikler kavramı çatısı altında yer alan bazı temel yetkinlikleri de
inceleyecek olursak eğer;
İletişim
Gerekli
bilgiyi zamanında ve doğru bir biçimde iç/dış müşterilere aktarır
Kendisini
açık ve anlaşılabilir bir dille ifade eder.
Toplam Kalite Yönetimi
Müşteri
memnuniyetini sağlamak için kişisel sorumluluk alır.
Müşteri
beklentileri ötesinde hizmet vermek için çalışır.
Takım Çalışması / Paylaşma
Şirket
hedefleri doğrultusunda gerçekleştirilen yeni çalışmalara destek olur.
Diğer
departman /birim ve çalışanlarla güçlü ve paylaşımcı işbirliği kurar ve bu
işbirliğini sürdürür.
Yenilikçilik
Teknolojik
gelişmeleri izler, işini daha iyi yapabilmek için yeni fikirleri araştırır ve
uygular.
Yenilik
ve gelişim için fikir ve çözümler üretir.
Konulan
hedeflere ulaşmak için planlı bir şekilde çalışır.
İşini
yaparken karşılaştığı engelleri ve problemleri aşarak sonuca ulaşır.
Güvenilirlik
Sözleri
ve düşünceleri ile tutarlı davranışlar sergiler.
Verdiği
sözleri tutar ve tüm taahhütlerini yerine getirir.
Verimlilik
Sürekli
olarak işini daha iyi ve verimli yapmanın yollarını araştırır.
Tüm
kaynakları verimli ve akılcı şekilde kullanır ve israfı önler.
1.2.1.2 Yöneticiler İçin Temel
Yetkinlikler
Sahip olunan temel yetkinlikler hem idari kadroda görev
alan yöneticiler için hem de alt kademede bulunan işçiler için sahip olunması
gereken özelliklerin başında gelmektedir. Yöneticilik gibi kritik pozisyonda
görev alan çalışanlar için sahip olunması gereken bu temel yetkinlikler hem
işletme başarısı açısından hem de yöneticilerin kendi performansları açısından
kritik bir süreci oluşturmaktadır. (Arı 2006)
Tablo 1: İnsan Kaynakları Uzmanından Beklenen
Yetkinlikler
Olumlu davranış
göstergeleri şunlardır:
Örgütün
ve halkın kullanımı için sözlü, yazılı, elektronik ve diğer iletişim şekillerini
kullanarak kısa ve öz bilgiler sağlar
Çalışanların
bakış açılarnını aktif ve empatik bir şekilde dinler.
Bütün paydaşlara
kritik bilgi sağlar
Belirsizliği
yok etmek için daha fazla bilgi edinmeye çalışır
Efektif olarak yapıcı
geri bildirimlerde bulunur
Etkin iletişimler
sağlar
Tüm işletme
paydaşlarının bakış açılarına anlayış gösterir
Efektif ve verimli
toplantılar yapılmasını sağlar
İletişim
teknolojileri ve sosyal medyayı etkin kullanır.
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: