Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli:
Örnek Bir Uygulama: Yönetsel Yetkinlikler
Merhaba. Ege Üniversitesi
İnsan Kaynakları Yönetimi Yüksek Lisans bitirme tezi olan Yetkinlik Bazlı
Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama adlı bitirme tezini
paylaşıyorum. Tez toplamda 80 sayfa olduğu için bölümlere ayırarak yazma kararı
aldım.
Türkiye'de performans yönetim sistemi üzerine araştırma ve çalışma yapılan bu
tezde öncelikle yetkinlik kavramı ve yetkinlik türlerini tanımlamakla başladım.
Tezin ilk bölümünü yazının devamında okuyabilirsiniz.
1.2.2 Yönetsel
Yetkinlikler
Yönetsel Yetkinlikler genel olarak orta,
üst ve tepe yönetimde bulunması gereken yetkinlik bileşenlerinin oluşturduğu
bir unsurdur. Temel yetkinliklerden farklı olarak yönetsel yetkinlik beş veya
beşten daha fazla kavramdan oluşabilir. Her yetkinlik tanımında olduğu gibi
yönetsel yetkinlikte işletmeden işletmeye ve dahi aynı işletmenin farklı departmanlarında
çalışanlara göre farklılık göstermektedir.
(Viitala, 2005)
‘’Yetkinliklerin
değerlendirilmesi performans değerleme sürecinde önemli bir yer tutmaktadır,
dolayısıyla yönetsel yetkinlikler de yönetici performansının
değerlendirilmesinde önemli bir kriteri oluşturmaktadır.’’ (Özutku, Çetinkaya, 2012)
Temel olarak yönetsel yetkinlik olarak
belirtilen yetkinlik türleri de şunlardan oluşmaktadır. (Fidan,
2017)
Çatışma Yönetimi:
Fikir ayrılıklarını yönetir ve diğerleri arasındaki münakaşaları etkin bir
şekilde çözer. Tarafsız kalabilir ve adil davranır.
Değişim Yönetimi:
Organizasyonda yeniliklerin ve değişimin desteklenmesi için yöntemler
geliştirir.
Etkili İletişim ve İkna: Kurum içinde ve dışında etkili ilişkiler geliştirir. Açık
ve dürüst davranarak, karşısındakileri üstün iletişim becerileri sergileyerek
ikna eder.
Etkili Karar Verme:
Olayları ve sorunları analiz ederek Kurum vizyonu, stratejisi ve değerleri
doğrultusunda etkin kararlar alır.
Hizmet Değeri Yaratma: Kurumdan hizmet alan tüm paydaşları memnun edecek ve katma
değer yaratacak faaliyetler içerisindedir.
İş Önceliklendirme:
İşleri kurumsal hedefleri göz önünde bulundurarak önceliklendirir ve bu öncelik
sırasına göre yerine getirir.
İş Zekası:
Riskleri tanımlamak, potansiyel kazanç ve kayıpları hesaplayabilmek, fırsatları
yakalayabilmek üzere iş yönetimi, muhasebe ve finansal prensipleri uygular.
Planlama ve Organize Etme: Organizasyonun hedeflerine ulaşması için kısa ve uzun
dönemli planlama yapar ve hayata geçirir.
Toplantı Yönetimi:
Kurum içerisindeki toplantılardan maksimum verimi almak üzere yöntem, süre ve
sonuçlara odaklanarak toplantıları yönetir.
Verimlilik:
Çalışmalarında verimliliği artırmaya odaklıdır. Kaynakların boşa harcanmasını
önleyecek düzenlemeler gerçekleştirir.
Yetkilendirme:
Özellikle karar alma süreçlerine diğerlerini de dahil etmek için önemli yetki
ve sorumluluklar verme yönünde eğilim gösterir.
Yönetsel Liderlik:
Kurumun ve birimin hedeflerinin en üst seviyede gerçekleştirilmesi için
maiyetindeki personele liderlik eder.
Zaman Yönetimi:
Tüm faaliyetlerin arzulanan zamanda gerçekleşmesi için çaba harcar, zamanı çok
önemli kaynak olarak değerlendirir ve yönetir.
1.2.2.1 Çalışanlar İçin
Yönetsel Yetkinlikler
İşletmelerde Performans Yönetim Sistemi kurulmadan önce
yapılacak en temel işlem adımlardan birisi olarak çalışanlar için
Yetkinliklerin Belirlenmesi gerekmektedir. Sürdürülebilir bir başarı için ve
rekabet koşullarında işletmelerin diğer rakiplerinden fark yaratabilmesi için
çalışanların sahip olduğu yetenekleri yetkinlikleriyle gösterebilmeleri
gerekmektedir. (Ülgen ve Mirze, 2007).
Tablo 2: Yönetsel Yetkinlikler
YÖNETSEL YETKİNLİKLER
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER
|
YETKİNLİKLE İLGİLİ DAVRANIŞLAR
|
|
|
|
Empati kurmak
|
Kendisini birlikte çalıştığı
kişilerin yerine koyabilme ve onları anlayabilme çabası
|
|
|
|
|
Sonuç odaklılık
|
Yürütülen görevlerde sonuca odaklanma, hızlı
sonuç elde etmek için ayrıntıya saplanmadan hareket edebilme
|
|
|
|
Yazılı İletişim ve Raporlama:
|
Çalışmalara ilişkin sonuçların ve
ilgili verilerin doğru olarak yazılı iletişimini gerçekleştirir.
|
|
|
|
Karar Verme:
|
İşi ve
ekibi ile ilgili konularda isabetli, zamanında ve koşullara uygun
kararlar verme
|
|
|
|
|
Kaynak
(Ülgen ve Mirze, 2007, S:119)
1.2.2.2 Yöneticiler İçin
Yönetsel Yetkinlikler
Tablo’da görüldüğü üzere kritik noktalarda idari kadroda
yer alan yöneticiler için yönetsel yetkinliklerin yanı sıra bu yönetsel
yetkinliklerin alt yetkinlikleri de belirlenmelidir. İstenen yönetsel
yetkinlikler şirket stratejisine bağlı kalmak koşuluyla belirlenirken
olağanüstü kabiliyet, operasyonel mükemmellik ve kişisel etkinlik hedef noktası
olmalıdır. (Dweyer, 2003)
Yöneticiler için yönetsel yetkinlikleri 6 alt başlıkta
ele almak mümkündür. Bu alt başlıklar şunlardır: (Arı, 2006)
1.
Vizyon ve strateji
2.
Değişim yönetimi
3.
Müşteri odaklılık
4.
İnsiyatif ve risk alma
5.
Etkin iletişim ve dinleme
6.
Takım çalışmasını besleme
Vizyon ve stratejinin
kapsamı şu şekildedir: (Dweyer, 2003)
-
İş ve organizasyon çevresinin anlaşılması,
-
Global stratejinin benimsenmesi,
-
Kendisi ve işi ile ilgili orta vadeli analizlerin
yapılması,
-
Takımı için grup stratejisinin belirlenmesi.
Değişim yönetiminin kapsamı şu şekildedir:
-
Merak ve optimizasyonların tanımlanması,
-
Dışarıdan gelen değişimlere etkin destek verilmesi,
-
Yenilik ve değişimi öngörmek,
-
Yaratıcılığın desteklenmesi,
-
Stratejik değişimlerin güdülenmesi,
Müşteri odaklılığın kapsamı şu şekildedir:
-
Verilen sözlere sadık kalınması,
-
İç ve dış müşterilere ılımlı davranılması,
-
Müşteri istek, talep ve şikayetlerinin etkin şekilde
takip edilmesi.
İnsiyatif ve risk almanın kapsamı şu
şekildedir:
-
Tepkisellik yönetiminin gerçekleştirilmesi,
-
Kararların uygunluğunun denetlenmesi,
-
Öngörme yetkinliğinin geliştirilmesi,
-
Hesaplı risk alınması,
-
Kararların harekete geçirilmesi.
Etkin iletişim ve dinlemenin kapsamışu
şekildedir:
-
Dinleme kapasitesi ve açıklık sağlanması,
-
Etkin diyalog kurulması,
-
Derinlemesine anlayışın sağlanması,
-
Çalışanlarda etki bırakmak,
-
Regülasyon ve kriz anlarında etkin iletişim sağlanması.
Takım çalışmasının beslemenin kapsamı şu
şekildedir:
-
İşbirliğinin teşvik edilmesi,
-
Proaktif olmak,
-
Uyum ve verimliliğin arttırılması,
-
Ortaklık gelişiminin teşvik edilmesi,
-
Takımlarda entegrasyon sağlanması,
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: