Kariyer Haritası Nasıl Hazırlanır?



Kariyer Haritası Nasıl Hazırlanır?
Evet bakalım gençler, kendini genç hissedenler ve sevgili y kuşağı. Bu seferki insan kaynakları yazımızda kariyer planlaması nedir, kariyer haritası nasıl çizilir bunu öğreneceğiz. İK mesleğine hevesli ve bu konuda ilerlemek için can atan genç arkadaşlardan ‘’Nasıl İK olabiliriz?’’ şeklinde sorular gelmekte. Yakın bir zamanda ‘’nasıl İK olunur?’’ hakkında detaylı bir kariyer planlama yazısı yazacağım.
Her zaman dile getirdiğim üzere kariyerinizi şekillendirmeye daha üniversite sınavına hazırlanma aşamasında başlamanız gerektiğini söylüyorum. Çok basit düşünün; muhasebeci olacağım ben diyorsanız muhasebe okuyun, pilot olacağım ben diyorsanız Anadolu Üniversitesi havacılık bölümü okuyun, insan kaynakları tam bana göre diyorsanız gidin ÇEKO okuyun gibi gibi örnekler çoğaltılabilir. Burada bir parantez açmak istiyorum, günümüz Türkiye şartlarında üniversiteyi kazanan kişilerin %90'ı istemediği bölümü sırf diploma olsun diye okuduğu için üniversite hayatınız bittikten sonrada güzel bir planlama/koordinasyon/organizasyonla yapmak istediğiniz meslekte kariyerinizi oluşturmanız mümkün.

Kariyer haritası çizerken ilk yapmanız gereken şey, siz ne olacaksınız? Önce yapacağınız mesleği belirleyin. A'dan B'ye giden yolda her şey kalemin kağıda bıraktığı tek bir noktayla başlar unutmayın ve sizde ilkokulda size sorulan ne olacaksınız sorusuna “doktor, polis, itfaiyeci, astronot” gibi cevapları verecek yaşı çoktan geçtiniz.
1. adım: Mesleğini belirle!

Her gün incelediğim yüzlerce özgeçmiş arasında gözüme çarpan ilk şey geçmiş tarihlerde kişilerin birbirinden tamamen alakasız mesleklerde çalışması ve birbirine zıt sektörlerdeki mesleklerde gidip gelmeleridir. Ücretli öğretmenlikten garsonluğa geçiş sonrasında bilgi işlemci olarak çalışıp muhasebe kaymış nice cv görüyorum. Bunun dezavantajları nelerdir? En büyük dezavantajı bir meslekte uzmanlaşamayıp her gittiğiniz yeni şirkette sıfırdan başlamak ve tabi ki maaşınızı da asgari ücretten başlatmaktır. Benim şahsi kanaatime göre Türkiye'de 30 yaşına kadar bir meslek belirleyemeyip uzmanlığınızı seçemezseniz 30'undan sonra yaşında verdiği handikapla rüzgarın savurduğu yaprak gibi bir o yana bir bu yana sallanır durursunuz. Bir başka handikap mülakata geldiğinizde İK'cının incelediği özgeçmişinizde çok fazla şirket değiştirmeniz ve birbirinden alakasız sektörlerde çalışmanız karşı tarafta büyük bir soru işareti yaratır. Ben şahsen mülakatlarda “kariyer hedefiniz nedir” sorusuna çatır çatır kafasında plan yaparak gelmiş adayı hırslı ve özgüvenli bulup mülakatta 1 adım önde düşünürüm. Tabi ki üniversitede sırf harçlık olsun diye çalıştığınız gelip geçici işleri değerlendirmeye almıyoruz ama dediğim gibi belli bir yaşı geçtikten sonra herhangi bir sektörde dikiş tutturamamanız mülakat aşamasında İK'cı da bu şirkette de kalıcı olamayabilirsiniz imajı yaratır ve elenebilirsiniz.

2. adım: Kendi swot analizini çıkar!

Swot analizi kısaca “güçlü yönler”, “zayıf yönler”, “fırsatlar”, “tehditler” şeklinde kırılımlardan oluşan ve genel olarak işletmelerde kullanılan analiz yöntemidir. Yazının sonunda excel'de kariyer haritası şablonu paylaşacağım ve orada swot analizinin uygulamalı örneğini bulabilirsiniz.

Mülakatlarda size sorulan en güçlü ve en zayıf yönleriniz sorusunu hafife almayın. Kendisinin en güçlü gördüğü yönleri bilip en zayıf yönlerini güçlendirmeye çalışmayan bir kişinin kariyer haritası çizmesi de pek mümkün gözükmüyor.

3. adım: Gerçekçi hedef belirleyin!

Turizm otelcilikten yeni mezunsanız size yarın gel otelde müdür olarak başla teklifi yapılacağını pek sanmayın. Şanslıysanız resepsiyondan başlayıp kariyer haritanızı bölüm yöneticisi, yönetici yardımcısı veya otel müdür olarak belirleyin. Komiyseniz eğer; komi—>garson—>şef garson gibi bir skala belirleyebilirsiniz. Siz yeterki 1. adımı sağlam atın ve mesleğiniz belirleyin. Mesleği belirledikten sonra size vereceğim öğütlerle kariyerinizi rahatça oluşturabilirsiniz. Neyken ne olabilirim, yatay ve dikey korelasyonda nasıl yükselebilirim gibi örnekleri de en sondaki excel şablonunda uygulamalı bulabilirsiniz.

4 adım: İngilizce ve exceli hatim edin!

Bu maddenin üzerinde çokta durmaya gerek yok sanıyorum keza gayet açık bence. Bir örnek, çalıştığım bir önceki şirkette daha 21 yaşında genç bir çocuk vardı. Çocuk o yaşta abartmıyorum 5 dil biliyordu. Aferin kendini daha da geliştir dedim. Ben İzmir'de 5 dil bilsem yarın CEO olarak başlardım diye ekledim ama o çocuk İstanbul piyasasında olduğu için kurtlar sofrasında yem olmamaya çalışıyordu. Excel'de de ileri exceli hatmedin, powerpointi ağlatın ve tüm bunlar yanında bir gün executive olabileceğinizi unutmayıp sunum, hitap yeteneğinizi geliştirin.

5. adım: İşinizin memuru değil uzmanı olun!

Sözün özü innovasyonu sonuna kadar kullanın. Burası özel sektör burada her şey gerçek beyler! Salla başı al maaşı standartında memur yaklaşımıyla, yerinizde sayarsınız. Kendinize güvendiğiniz konularda sonuna kadar insiyatif almaktan çekinmeyin ve yaptığınız işin uzmanı olarak revize edilmesi gereken şeyleri yöneticinize sunun. Sorumluluk almaktan korkmayın, elinizi korkar alıştırmayın ve bölümünüzde görev tanımınızın dışında kalan tüm süreçleri de öğrenmeye çalışın. Bir önceki çalıştığım yerde şirketimize özel bir cv havuz programını hayata geçirdik ve insan kaynakları müdürümüz de bu programın eksiklerini, geliştirilmesi gereken yerleri ve programı en kullanışlı hale getirilmesi için görevi sadece bana verdi ve bu konuda tüm sorumluluğu bana yükleterek aslında bana ne kadar çok güvendiğini gösterdi. Yani demek istediğim yaratıcı olun, girişken olun, sorumluluk alan olun, işinizin uzmanı olun ki yöneticiniz tarafından daha kolay göze girebilirsiniz.


Saygılarımla,
iKMania

0 yorum: