İnsan Kaynakları Uzmanı Olmak İçin İstenen Yetkinlikler
İnsan Kaynakları Uzmanı Olmak İçin İstenen Yetkinlikler / SHRM Elements For HR Success Competency Model
İnsan Kaynakları Profesyonelleri İçin Yetkinlik Kılavuzu
SHRM'nin yapmış olduğu çalışmayı Türkçe'ye çevirdim ve istenen yetkinlikler ve yetkinliğin önemiyle ilgili ufak revizeler yaparak İnsan Kaynakları Profesyonelleri için bir nevi yetkinlik kılavuzu hazırladım. Özellikle yaşı genç olan ve İK olmak isteyen arkadaşların bir an önce aşağıdaki yetkinlikler de kendilerini geliştirmeleri gerekmektedir.
YETKİNLİK-1: İnsan
Kaynakları Teknik Uzmanlık ve Uygulama
|
||
Tanımı
|
Önemi
|
|
İnsan Kaynakları Yönetimi uygulamalarını ve
ilkelerini uygulama becerisine sahip olmak ve şirketin başarısına katkıda
bulunma becerisi.
|
Sürekli gelişen ve değişen iş koşullarına adapte olabilmek ve
beklentileri her koşulda karşılayabilecek bir çözüm üretebilmek; İnsan
Kaynaklarının temel süreçlerine hakim olabilmek, kural, prosedür ve
politikaları kalıp olarak değil, ihtiyaçlara göre uygulamak ve revize etmek
etmek.
|
|
Alt
Yetkinlikler
|
||
Seviye 5
|
Stratejik İş Yönetimi
|
|
Seviye 4
|
İşgücü Planlaması ve İşe Alma
|
|
Seviye 3
|
İnsan Kaynakları Geliştirme
|
|
Seviye 2
|
Maaş ve Yan Haklar Yönetimi |
|
Seviye 1
|
Risk Yönetimi
|
|
Seviye 4 |
Çalışan İlişkileri / Endsütriyel İlişkiler
|
|
Seviye 3
|
İK Teknolojisi
|
|
Seviye 2
|
Küresel ve Uluslarası İnsan Kaynakları
Yetenekleri
|
|
Yetkinlikle İlgili
Davranışlar
|
||
ü İlgili kanunlar, hukuk kuralları ve yönetmelikleri güncel olarak
takip eder
ü Genel İK uygulamaları, stratejileri ve teknoloji bilgilerini
güncel tutar
ü Kritik İK işlevleriyle ilgili bilgilerini ispat eder Bunlar:
*Stratejik İş Yönetimi
*İşgücü Planlaması ve İşe Alma
*İnsan Kaynakları Geliştirme
*Maaş ve Yan Haklar
* Risk Yönetimi
*Endsütriyel ve Çalışan İlişkileri
*İK Teknolojisi
*Küresel ve Uluslararası İnsan Kaynakları
Yönetimi uygulamarını takip eder.
ü Maksimum verimlilik için iş görevlerini önceliklendirir.
ü En iyi uygulamaları geliştirir ve yararlanır.
ü Örgütsel sorunlar için düzenlenmiş İnsan Kaynakları çözümleri
sunar.
ü Profesyonel İK süreç geliştirmeleri takip eder.
ü İş sorunlarını çözmek için İnsan Kaynaklarıa özgü teknolojiler ve
ana faaliyetlerden yararlanır.
|
||
YETKİNLİK-2: Endüstriyel
ve Çalışan İlişkileri Yönetimi
|
||
Tanımı
|
Önemi
|
|
|
Çalışan ilişkileri ve endüstriyel ilişkilerde işveren, çalışan ve
paydaşlar arasında köprü kurma görevi olunması.
|
|
Alt
Yetkinlikler
|
||
Seviye 5
|
İş Ağları Uzmanlığı
|
|
Seviye 4
|
Müşteri Hizmetleri (iç ve dış) |
|
Seviye 3
|
İnsan Yönetimi Savunuculuğu (Müzakere ve Çatışma Yönetimi Güvenilirliği)
|
|
Seviye 2
|
Topluluk İlişkileri Yönetimi |
|
Seviye 1
|
Duyarlılık Mentorluğu |
|
Seviye 4
|
Mentorluk
|
|
Seviye 3
|
Çalışan Katılımı ve Ekip Çalışması |
|
Seviye 2
|
Karşılıklı saygı |
|
Yetkinlikle
İlgili Davranışlar
|
||
ü Tüm etkileşimlerde güvenilirlik kurar ü Tüm menfaat sahiplerine saygı ve haysiyetle davranır ü Güven, ekip çalışması ve doğrudan iletişim vasıtasıyla tüm organizasyonel paydaşlarla ilgi çekici ilişkiler kurar ü Açılabilirlik ve açıklık gösterir ü Organize hizmet ve bilgi sunarken İnsan Kaynakları ile uyumlaştırmayı garanti eder ü Paydaşlarla başarılı ilişkiler geliştirir ü İç ve dış ilişkileri, tüm tarafların çıkarlarını en iyi şekilde destekleyen yollarla yönetir. ü Şampiyonlar, organizasyonel etkinliğin tüm paydaşlara faydası olduğu görüşündedir. Uygun olduğunda savunucusu olarak hizmet eder.
ü Paydaşlar arasında etkili bir şekilde iletişim yapılmasını teşvik eder ü İK işlevinde ve toplulukta, hem içeride hem de dıştan her seviyede etkili bir şekilde iletişim ağı oluşturma yeteneğini gösterir.
|
||
YETKİNLİK-3: Danışmanlık
|
||
Tanımı
|
Önemi
|
|
Çeşitli durum veya
koşullarda uzman tavsiyesi isteyen kurumsal paydaşlara (örneğin, çalışanlar
ve liderler) doğrudan rehberlik yapma sanatı
|
Çalışanların işle ve
sosyal hayatıyla ilgili sorunlarına çözüm bulmak, paydaşlarla veya iç ve dış
müşterilere rehberlik yapmak.
|
|
Alt
Yetkinlikler
|
||
Seviye 5
|
Koçluk |
|
Seviye 4
|
Proje Yönetimi (Vizyon, Tasarım, Uygulama ve Değerlendirme) |
|
Seviye 3
|
Analitik Akılcılık |
|
Seviye 2
|
Problem Çözme |
|
Seviye 1
|
Meraklılık |
|
Seviye 4 |
Yaratıcılık ve Yenilik
|
|
Seviye 3
|
Esneklilik |
|
Seviye 2
|
Kariyer Planlama / Yetenek Yönetimi / Insan Yönetimi |
|
Yetkinlikle
İlgili Davranışlar
|
||
ü İş gereksinimlerini ve sorunları çözmek için yaratıcı problem çözmeyi uygular ü İç işyeri ve insan yönetimi uzmanı olarak görev yapmaktadır ü İşgücüyle ilgili belirli ticari zorlukları analiz eder ve en iyi uygulama veya araştırmaya dayalı çözümler sunar
ü Örgütsel hedefleri desteklemek için belirli kurumsal müdahaleler (ör. Kültür değişimi, değişim yönetimi, yeniden yapılanma, eğitim, vb.) Oluşturur
ü Danışma ve koçluk becerilerinin geliştirilmesi ü Çalışanları belirli kariyer durumlarıyla ilgili olarak yönlendirir |
||
YETKİNLİK-4: Örgütsel
Liderlik
|
||
Tanımı
|
Önemi
|
|
Çeviklikle kuruluştaki
inisiyatifleri ve süreçleri yönlendirebilme ve menfaat sahiplerinden kazanma
becerisi
|
İşletmenin çıkarları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapmak, bölüm
ve birim yöneticileriyle birlikte işletmenin tüm unsurlarına ve çalışanlarına
yol gösterici liderlik yapmak
|
|
Alt
Yetkinlikler
|
||
Seviye 5
|
Dönüşümsel ve Fonksiyonel Liderlik |
|
Seviye 4
|
Sonuçlar ve Hedefe Yönelik |
|
Seviye 3
|
Kaynak Yönetimi |
|
Seviye 5
|
Yedekleme Planlaması |
|
Seviye 1
|
Proje Yönetimi |
|
Seviye 4
|
Değişim Yönetimi |
|
Seviye 3
|
Etkili Yönetim |
|
Seviye 5
|
Fikir Birliği Yönetimi |
|
Seviye 4
|
Dönüşümsel ve Fonksiyonel Liderlik |
|
Seviye 3
|
Sonuçlar ve Hedefe Yönelik |
|
Seviye 3
|
Kaynak Yönetimi |
|
Yetkinlikle İlgili Davranışlar
|
||
ü Örgüt kültürüne uygun davranış sergilemek ü Işbirliğini teşvik eder ü Örgütsel hiyerarşi, süreçler, sistemler ve politikaların parametreleri içerisinde görevleri yerine getirmenin en etkili ve etkili yolunu kavrar. ü Girişimlerin başarıyla uygulanmasının önündeki olası engellerin üstesinden gelmek için çözümler geliştirir
ü Organizasyonel girişimler liderken veya başkalarının girişimlerini desteklerken çeviklik ve uzmanlık gösterir
ü İnsan kaynakları inisiyatifleri için vizyon belirler ve iç ve dış paydaşlardan satın alımı oluşturur
ü Kurtarıcılık ve dayanışma ile örgüte liderlik eder ü Organizasyonel paydaşlar (örneğin, çalışanlar, iş birimi liderleri, gayriresmi liderler) arasında yeni girişimler önerdiğinde fikir birliğini destekler.
Önde gelen değişimle organizasyon için dönüşümcü lider olarak hizmet eder |
||
YETKİNLİK-5: İletişim
|
||
Tanımı
|
Önemi
|
|
Etkili sonuçlar üretmek için organizasyonun
her düzeyinde çeşitli paydaşlar arasında ve bu gruplar arasında etkili bir bilgi akışını etkin bir şekilde değiştirme ve yaratma becerisi
|
Paydaşlarla etkin bir
şekilde değişim ve iletişim içinde olmak.
|
|
Alt
Yetkinlikler
|
||
Seviye 5
|
Sözlü İletişim Yetenekleri |
|
Seviye 4
|
Yazılı İletişim Yetenekleri |
|
Seviye 3
|
Sunum Yetenekleri |
|
Seviye 2
|
İkna Kabiliyeti |
|
Seviye 2
|
Diplomasi |
|
Seviye 4
|
Algısal Objektiflik
|
|
Seviye 3
|
Aktif Dinleme |
|
Seviye 5
|
Zamanında Etkin Geri Bildirim |
|
Seviye 4
|
Toplantı Etkinliği
|
|
Seviye 3
|
Sosyal Medyayı Etkin Kullanma
|
|
Seviye 2
|
Halkla İlişkiler |
|
Yetkinlikle
İlgili Davranışlar
|
||
ü Örgütün ve halkın kullanımı için sözlü, yazılı, elektronik ve diğer iletişim şekillerini kullanarak kısa ve öz bilgiler sağlar
ü Çalışanların bakış açılarnını aktif ve empatik bir şekilde dinler. ü Bütün paydaşlara kritik bilgi sağlar ü Belirsizliği yok etmek için daha fazla bilgi edinmeye çalışır ü Efektif olarak yapıcı geri bildirimlerde bulunur ü Etkin iletişimler sağlar ü Tüm işletme paydaşlarının bakış açılarına anlayış gösterir ü Efektif ve verimli toplantılar yapılmasını sağlar ü İletişim teknolojileri ve sosyal medyayı etkin kullanır |
||
YETKİNLİK-6: Küresel ve
Kültürel Etkinlik
|
||
Tanımı
|
Önemi
|
|
Sınırları ve kültürleri
içinde ve dışında insan kaynaklarını yönetme sanatı
|
Uluslararası süreçleri ve
uygulamaları takip etmek ve küresel çapta İK uygulamarını işletmenin yararına
hayata geçirmek ve uygulamak.
|
|
Alt
Yetkinlikler
|
||
Seviye 5
|
Küresel Bakış Açısı |
|
Seviye 4
|
Perspektif Farklılığı
|
|
Seviye 3
|
Çeşitli Perspektife Açıklık
|
|
Seviye 5
|
Empati Yeteneği
|
|
Seviye 2
|
Deneyime Açıklık
|
|
Seviye 4
|
Belirsizlik İçin Tolerans
|
|
Seviye 4
|
Adapte Olabilirlilik ve Uyumluluk
|
|
Seviye 2
|
Kültür Bilincini Geliştirme Ve Kültürlere Saygı Duyma |
|
Yetkinlikle
İlgili Davranışlar
|
||
ü Belirli koşullara, durumlara ve insanlara uyum sağlayarak çalışırken güçlü temel değerler kümesine sahiptir ü Diğer kişilerin fikirlerine açıklık sağlar ve tecrübe, veri, gerçek ve mantıklı yargıyı temel alan kararlar verir
ü Başka perspektiflere karşı yargı dışı saygıyı gösterir ü Farklı kültür ve nüfuslarla etkili bir şekilde çalışır ü Kendi kültürünün tüm kültürler arasındaki kurallar, gümrükler, kanunlar, yönetmelikler ve iş operasyonlarındaki farklılıklara ilişkin
anlayış ve saygı ile işler yürütür
ü Tüm insanların ortak noktalarını, değerlerini ve bireysel eşsizliğini takdir eder. ü Başkalarından öğrenmek için benlik bilinci ve alçakgönüllülüğe sahip olu ü Kültürel bağlamı karşılamak için bakış açısını ve davranışları uyarlar. ü Diğer ülkelerde iş yaparken genel kabul gören pratik ile hukuk arasındaki farklılıkları araştırır.
ü Yerel kültürel konularda ve ihtiyaçlara duyarlı olmakla birlikte, küresel, açık bir zihniyetle çalışır.
ü Diğer insanlara temel bir güvenle çalışır. ü Küresel ticaret ve ekonomik eğilimleri iş kararlarına dönüştürür
|
||
YETKİNLİK-7: Etik
Uygulamalar
|
||
Tanımı
|
Önemi
|
|
Temel değerlerin,
bütünlüğün ve hesap verebilirliğin
tüm organizasyonel ve ticari uygulamalarla bütünleştirilmesi |
Uluslararası etik
kurallara bağlı kalarak örgütün temel değerlerine ve büütnlüğüne saygı
duymak, çalışan ilişkilerinde etik kurallara bağlı kalmak, iş hukukunda işçi
veya işverenin haklarını savunmak
|
|
Alt
Yetkinlikler
|
||
Seviye 5
|
İlişki Yapıcı |
|
Seviye 4
|
Güven İnşaa Etmek |
|
Seviye 5
|
Kişisel, Profesyonel ve Davranışsal Dürüstlük
|
|
Seviye 4
|
Profesyonellik |
|
Seviye 5
|
Güvenilirlik |
|
Seviye 3
|
Kişisel ve Profesyonel Cesatlilik
|
|
Yetkinlikle
İlgili Davranışlar
|
||
ü Gizlilik muhafaza eder ü Kişisel, mesleki ve davranışsal dürüstlükle hareket eder ü Etik olmayan davranış veya çıkar çatışmalarıyla ilgili tüm raporlara derhal yanıt verir ü Tüm çalışanlara misilleme korkusu olmadan etik olmayan davranış veya çıkar çatışmalarını bildirme yetkisi verir
ü Kabul edilmiş ve kabul edilmiş değerler arasındaki tutarlılığı gösterir ü Hataları kabul eder ü Kurumsal etik ortamı tahrik eder ü Güç veya yetkiyi uygun bir şekilde uygular ü Kişisel önyargı ve başkalarının önyargı eğilimini tanır ve iş kararlarında önyargı etkisini azaltmak için önlemler alır.
ü Örgütsel uygulamalarda uygun şeffaflık düzeylerini korur. ü Tüm paydaşların seslerinin duyulmasını sağlar. ü Karar verirken siyasi ve toplumsal baskıyı yönetir |
||
YETKİNLİK-8: Kritik
Değerlendime
|
||
Tanımı
|
Önemi
|
|
İşletme kararlarını ve /
veya önerilerini yaparken yatırım getirisini (ROI)
ve organizasyonel etkiyi belirlemek için bilgileri yorumlama becerisi (ör. Veriler, ölçütler, literatür) kullanma |
Paydaşlarla etkin bir
şekilde değişim ve iletişim içinde olmak.
|
|
Alt
Yetkinlikler
|
||
Seviye 5
|
Ölçme ve Değerlendirme Becerileri
|
|
Seviye 4
|
Tarafsızlık
|
|
Seviye 3
|
Eleştirel Düşünme
|
|
Seviye 5
|
Problem Çözme
|
|
Seviye 1
|
Araştırma Metodolijisi
|
|
Seviye 4
|
Karar Üreten ve Karar Veren
|
|
Seviye 2
|
Denetim Becerileri
|
|
Seviye 3
|
Bilgi Yönetimi
|
|
Yetkinlikle İlgili Davranışlar
|
||
ü Eldeki bilgilerin değerlendirilmesine dayalı sesli kararlar verir ü Yasa değişikliklerinin örgütsel insan kaynakları yönetimi işlevleri üzerindeki etkisini değerlendirir
ü Bilgiyi ve en iyi uygulamaları bir durumdan diğerine aktarır. ü Organizasyonel paydaşlardan alınan bilgilere eleştirel düşünme uygular ve örgütsel başarı için nelerin kullanılabileceğini değerlendirir
ü Kritik bilgi toplar ü Verileri, yararlı olanın keskin bir anlamıyla analiz eder. ü Deneyime, endüstri literatüründen elde edilen kanıtlara, hakemli araştırmalara, kamuya açık web tabanlı bilgi kaynaklarına ve diğer kaynaklara dayanılarak
açıkça görülen en iyi uygulamaları belirtir.
ü Kanıta dayalı en iyi uygulamaları tanımlamak için bilgileri inceler ü Sonuçların öncü göstergelerini belirler ü Araştırma ve uygulama alanındaki büyük miktardaki bilgileri analiz eder |
||
YETKİNLİK-9: İş Zekası
|
||
Tanımı
|
Önemi
|
|
Organizasyon stratejik planına katkıda bulunmayı
sağlayacak bilgiyi anlama ve uygulama becerisidir.
|
Sürekli gelişen ve değişen iş koşullarına adapte olabilmek ve
beklentileri her koşulda karşılayabilecek bir çözüm üretebilmek, iş
geliştirmeye katkıda bulunmak.
|
|
Alt
Yetkinlikler
|
||
Seviye 4
|
Stratejik Çeviklik
|
|
Seviye 5
|
İş Bilgisi
|
|
Seviye 3
|
Düşünme Sistemi
|
|
Seviye 2
|
Ekonomik Farkındalık
|
|
Seviye 4
|
Etkili Yönetim
|
|
Seviye 2
|
Finans ve Muhasebe Bilgisi
|
|
Seviye 4
|
Teknoloji Bilgisi
|
|
Seviye 3
|
İşgücü Piyasalarının Bilgisi
|
|
Seviye 4
|
Hükümet ve Düzenleyici Kurallara İlişkin Bilgisi
|
|
Seviye 5
|
İk ve Örgütsel Ölçümler, Analizler, İş Göstergeleri Bilgisi
|
|
Yetkinlikle
İlgili Davranışlar
|
||
ü Etkili insan kaynakları yönetimi ve temel işletme fonksiyonları arasındaki stratejik ilişkiyi kavrayabilme.
ü Organizasyon içindeki işletme operasyonlarını ve fonksiyonlarını anlama kapasitesini gösterir
ü Kuruluşun faaliyet gösterdiği endüstri ve işletme / rekabet ortamını kavrar. ü Etkin ve etkili organizasyonel işleyişle ilişkili olduğu için İK yönetimi (ör. Yatırım Getirisi) için işletme örneği oluşturur
ü Örgütsel metrikleri ve bunların iş başarısı ile olan korelasyonunu kavrar. ü İşletme ve operasyonel işlevleri öğrenmek için örgütsel kaynakları kullanır ü Kararlar almak için örgütsel metrikleri kullanır ü Piyasalar hem İK hem de içsel olarak (örneğin, İK girişimlerinin yatırım getirisi (ROI)) ve harici olarak (istihdam markası oluşturma)
ü İş problemlerini çözmek için teknolojiden yararlanır. |
||
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: