Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama.
Performans Değerlendirme Hataları
Merhaba. Ege Üniversitesi İnsan Kaynakları Yönetimi Yüksek Lisans bitirme tezi olan Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama adlı bitirme tezini paylaşıyorum. Tez toplamda 80 sayfa olduğu için bölümlere ayırarak yazma kararı aldım.
Türkiye'de performans yönetim sistemi üzerine araştırma ve çalışma yapılan bu tezde öncelikle yetkinlik kavramı ve yetkinlik türlerini tanımlamakla başladım. Tezin ilk bölümü olan yetkinlikler kavramından sonra 2. Bölüm olan Performans Kavramının tanımı ve özellikle SMART özellikli performansı açıkladım.
2.4. Performans Değerlendirme Hataları
Performans
değerlendirme hataları PYS içerisinde önemli bir yer tutmaktadır. Performans
değerlendirme yaparken puanlamayı yapan değerlendiricinin gerek teknik gerek
öznel gerekse işletmeden kaynaklanan hatalar neticesinde eksik veya yanlış
değerlendirme yapmasına denilmektedir. Bu değerlendirme yapılırken unutulmaması
gereken 2 ana yol vardır. Yapılan değerlendirme hem şirketin hedefe ve
stratejileri baz alınarak ve gerçekleşen performans dikkate alınarak yapılmalı
hem de çalışanın performansının geliştirilmesi ile yakından ilgisi
olmalıdır. (Uyargil, 1994)
2.4.1 Belli Derecelere Yönelmek
Performansı değerlendiren
değerlendiricinin herkese yüksek puan vermek veya herkese düşük puan vermek
gibi ortaya çıkan bir değerlendirme hatasıdır. Eğer değerleyici tamamına düşük
puan veriyorsa çalışanları gözünde kendisini zor beğenen ve mükemmeliyetçi birisi
gibi gösterme algısı içinde yer alabilir. (Helvacı, 2002)
Değerlendiricinin, değerlendirme
yaparken belirli puanlara yönelme eğilim nedenlerden biriside çok kötü veya çok
iyi gibi uç noktalardaki puanlamalardan kaçınarak sürekli olarak ortalama
puanlara yönelmesi ve astı olarak çalışan herkesin performansını ortalama
düzeyde değerlendirmesinden kaynaklanır. (İplik, 2004).
2.4.2
Hale Etkisi
Hale etkisi karşımıza işe alım
görüşmelerinde de çıkmaktadır. Hale
etkisi, performans değerlendirme yönetiminde ve mülakatlarda kullanılan bir
tabirdir. Genel tabiriyle hale etkisi; ‘’kişiyle alakalı olumlu bir özelliğin
diğer özelliklere de genellenmesidir.’’ (Helvacı,
2002)
Yöneticilerin
hale etkisi altında kalmasının en önemli nedenleri arasında çalışanların ilk
izlenimlerine göre hatalı karar vermeleri yatmaktadır. Bu ilk izlenimden
edindiği görüşle çalışanın performansını tek yönlü ele almak ve iyi yanlarını
görmeyerek puanlama yapılması gelmektedir. Margaret
Palmer’a göre de bu şekilde personelin başarısız olan yönünün ön plana çıkması
durumuna Boynuz Etkisi denir. (Palmer, 1993).
2.4.3
Yakın Geçmişteki Olaylardan Etkilenme
Çalışanların performansını
değerlendiren değerlendiricilerin bütün bir yılı baz almak yerine sadece son
periyottaki performans göstergelerini dikkate almaları nedeniyle yapılan bir
hatadır kaynak. (Palmer, 1993).
İnsanlar performans
değerlendirme süreçlerinden bağımsız olarak genel olarak, önceden gerçekleşmiş
olayları hatırlamaktan ziyade en son gerçekleşmiş olan olayları daha iyi
hatırlama eğilimindedirler. Değerlendirmeyi yapan değerlendiricler, yıl boyunca
çalışanın gösterdikleri performans kayıt altına almadıkları sürece yılın sonuna
doğru olan olayları hatırlarlar ve ona göre değerlendirme yaparlar. (Helvacı,
2002)
2.4.4
Kontrast Hatası
Arka arkaya ve sırasıyla birden
çok yapılan değerlendirmelerde puanlamayı yapan değerlendiricinin çalışanları
birbirlerinden ayırt edememeleri ve birbirleriyle karıştırmaları sonucu oluşan
bir hatadır. (Helvacı, 2002)
Bayar’a görede
kontrast hatası olarak adlandırılan performans değerlendirme hatasının nedeni
olarak; ‘’Kullanılan değerlendirme kriterlerinin net olmadığı veya sıralama
yönteminin (ranking method) kullanıldığı durumlarda kontrast hatalar ortaya
çıkar.’’ (Bayar, 2009) Bu tür bir değerlendirme hatasına
düşmemek için değerlemeyi yaparken önceki
personelden bağımsız düşünülmesi gerekmektedir.
2.4.5 Pozisyondan Etkilenme
Performans değerlendirme
yapılırken karşılaşılan en önemli sorunların başında da performansı değerlendiren
değerlendiricinin kişiyi çalıştığı departman ve pozisyona göre değerlendirmesi
yatmaktadır. İşletme içerisinde önemli görülen pozisyonda çalışan işçilere daha
yüksek puan, görece önemsiz bir pozisyonda çalışan işçilere de daha düşük puan
verme yönelimidir. (Demir, 2009)
Organizasyonlarda kusursuz bir
performans değerlendirme sistemi kurulsa bile bu tür insan odaklı kaynaklanan
hatalar meydana gelmektedir. Değerlendiricinin puanlama yaparken kişinin
özelliklerinden ve organizasyon şemasında görev aldığı pozisyondan çok gösterdiği
performansı puanlama üzerine yoğunlaşması gerekmektedir.
2.4.6
Atfetme Hataları
Kötü performansın nedenini sadece çalışanda
arama yüzünden kaynaklanan bir faktördür. Alınan kötü performans sonucunun
kaynağının çalışan olduğunu, eğer alınan yüksek bir puan varsa da bunun
nedenini kendisinin veya yönetimin başarısı olarak görme ve bu duruma atfetme
hatasıdır. Bu tarz bir durumlarda
yönetici objektif bir değerlendirme yapamaz. (Palmer,
1993)
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: