Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama. Performans Kavramı ve SMART Hedef Belirleme
Merhaba. Ege Üniversitesi İnsan Kaynakları Yönetimi Yüksek Lisans bitirme tezi olan Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme Modeli: Örnek Bir Uygulama adlı bitirme tezini paylaşıyorum. Tez toplamda 80 sayfa olduğu için bölümlere ayırarak yazma kararı aldım.
Türkiye'de performans yönetim sistemi üzerine araştırma ve çalışma yapılan bu tezde öncelikle yetkinlik kavramı ve yetkinlik türlerini tanımlamakla başladım. Tezin ilk bölümü olan yetkinlikler kavramından sonra 2. Bölüm olan Performans Kavramının tanımı ve özellikle SMART özellikli performansı açıkladım.
2. BÖLÜM
PERFORMANS DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
2.1. Performans Kavramı ve Tanımı
Performans
kavramına geçmeden önce bilinmesi gereken en önemli konunun başında “Performans
Değerlendirme” ile “Performans Yönetimi” arasındaki kırmızı çizginin sınırını
belirlemek gerekmektedir. Eğer performans bir
kere puanlanırsa değerlendirme, performans değerlendirmenin ardından diyaloğun
başladığı andan itibaren performans yönetim sistemi adını almaktadır. Bu bakış
açısı altında
performans kavramı yerli ve yabancı literatürde çeşitli tanımlamalarla
kendisine yer bulmuştur. (Yücel, 1999).
Performans değerlendirmesini literatürde Palmer,‘’bir
yöneticinin önceden saptanmış standartlarla karşılaştırma ve ölçme yoluyla
işgörenlerin işteki performansını değerlendirmesi sürecidir.’’ olarak
tanımlamıştır. (Palmer, 1993)
Günümüzde performans kavramını tanımlarken de dikkat etmemiz
gereken en önemli unsur performansın 1 kere sayısal olarak puanlamasına
Performans Değerlendirme ve puanlama yapıldıktan sonra diyaloğun başlayıp geri
bildirim olmaya başladığı andan itibaren de Performans Yönetim Sistemi olarak geçmektedir. (Pickett, 2000)
Zeyyat Sabuncuoğlu’na gore de
performansın değerlendirmesi, sadece işteki performansı ve elde edilen
verilerle verimliliği ölçmenın yanısıra kişiyi bütünsel olarak önemli
noktalarda başarısını ölçmektir (Sabuncuoğlu, 2000)
2.2.
Performans Değerleme Standartlarının Belirlenmesi
Performans
Yönetiminin en önemli ve ilk adımını değerleme standartlarının belirlenmesi
oluşturmaktadır.. Performansı nasıl ölçeceğimiz, nicel mi nitel mi gibi
kriterleri göz önüne alacağımız, bölüm ve departmanlara göre neyi nasıl ve ne
zaman ölçeceğimizin belirlendiği bir adımdır. Bundaki temel amaç;
çalışanın, firmanın amaçlarına ulaşmasını sağlamak için neler yapması ve hangi
sonuçları elde etmesi gerektiğine yöneticisiyle birlikte karar vermesi, bunun
için çalışmasıdır. (Oktay, 2017)
Performans yönetimi
için değerleme standartları ve hedef belirlenirken en önemli husus olarak SMART
yöntemi uygulanmalıdır. SMART yönteminin açılımı olarak da “Specific Measurable Accepted Realistic Timely“ sözcükleri kullanılmaktadır.
(Yazıcı, 2017)
Harf
|
İngilizce
|
Türkçe
|
Betimleme
|
S
|
Specific
|
Özel/Belirli
|
Hedef Kesin Ve Net tanımlanmalıdır
|
M
|
Measurable
|
Ölçülebilir
|
Hedef Ölçülebilir olmalıdır
|
A
|
Accepted
|
Kabul Edilen
|
Hedef Alıcılar
tarafından Kabul Edilir olmalıdır.
|
R
|
Reasonable
|
Makul / Gerçekçi
|
Hedef Mümkün/Gerçekleştirilebilir olmalıdır
|
T
|
Time-bound
|
Zamana Bağlı
|
Hedef net
bir Zaman takviminde olmalıdır
|
Kaynak: (Yazıcı,
2017)
SMART hedefiyle
değerleme standartlarının belirlenmesi, ölçülebilen somut veriler ışığında
kabul edilen bir çizgide, gerçekçi KPI ve performans göstergeleri ışığında
zamana bağlı ve işgören – işçi ile performansı değerlendiren değerlendirici ve
performansı değerlendirenin mutabık kaldığı hedeflerin bütününü
tanımlamaktadır.
2.3. Performans Değerleme
Periyotlarının Belirlenmesi
Performans değerleme
periyotlarının belirlenme süreci işletmeden işletmeye ve dahi aynı işletmenin
kendi departmanları arasında bile değişiklik göstermektedir. Genel olarak
günümüz Türkiye’sinde uygulanan sistemde yılda iki defa olmaz üzere 6 aylık periyotlarla
performans değerleme periyotları belirlenmektedir. Bu zaman dilimleri yılın ilk
çeyreğinde ve ikinci çeyreği olmak üzere iki ayrı zaman diliminde yapılmaktadır. (Keçecioğlu, 2014)
Bu tarz, belirli
zaman dilimi geçtikten sonra yapılan performans değerleme yerine artık
günümüzde ‘’akışkan performans değerleme’’ gibi daha dinamik ve akışkan
performans değerleme zaman periyotları işletmelerde uygulanmaya başlanmaktadır.
(Keçecioğlu, 2014)
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: