İnsan Kaynakları Süreçleri - Eğitim Yönetimi
Merhaba. Bir diğer önemli İnsan Kaynakları
Süreçlerinden birisi de Eğitim Yönetimidir. Eğitim yönetimi işletmedeki
çalışanların performansına direkt etki eden en önemli unsurdur. Eğitim bir
yatırım aracıdır ve işletmelerde uygulanan eğitim yönetimi çalışana yapılan bu
yatırımın uzun soluklu olmasını sağlar. Günümüzde eğitim yönetimi çatısı
altında eğitim ihtiyaç analizleri, oryantasyon eğitimleri, mesleki eğitimler,
İSG eğitimleri ve bu tür eğitimlerin yanı sıra kişisel gelişime katkısı olan
liderlik eğitimi gibi eğitimler bulunmaktadır.
Eğitim yönetiminde genel olarak
oryantasyon eğitimi, sürekli öğrenme eğitimi, mesleki eğitimler, kişisel
gelişim eğitimleri ve İSG eğitimi gibi yasal mevzuat eğitimleri bulunmaktadır.
Eğitimin Amaçları
1. İşgörenlere işte gerekli, bilgi, beceri
ve tutumların kazandırılması
2. Kurumda kontrol ve denetim yükünün
azaltılması
3. İş kazaların azaltılması, iş
güvenliğinin sağlanması
4. Hata oranlarının düşürülmesi, buna
bağlı olarak bakım ve onarım giderlerinin azalması
5. Malzeme ve hammadde israfının önlenmesi
6. Yeniliklere ve gelişmelere personelin
uyumunun sağlanarak ortaya çıkacak olan maliyet kayıplarının azaltılması
7. Personelin motive edilmesi
8. Personelin güven duygusunun
geliştirilmesi
9. Personelin bilgi ve yeteneklerini
arttırarak, yükselme olanakları sağlanması
10. Personel arasında işbirliği ve
koordinasyonun sağlanması
11. Personele başarılı olmanın yollarının
açılması ve bu şekilde iş tatmininin sağlanması
12. Örgütün amaçlarıyla, bireysel
amaçların bütünleştirilmesi
Eğitimde İzlenen İlkeler
Eğitim sürekliliği: Eğitim
faaliyetlerinin başarıya ulaşabilmesinin ilk koşulu bu çabaların sürekli
olmasıdır. Teknolojik, sosyal, ekonomik buluş ve araştırmalarla ortaya çıkan
değişme ve gelişmelere örgütlerin ayak uydurabilmesinin tek yolu sürekli
eğitimdir. Eğitimdeki süreklilik, çalışanların beklenmedik bir değişim
karşısında yeni koşullara uyma, olanağı sağlar.
Eğitimin yararlılığı:
Eğitim faaliyetleri, önceden belirlenen amaç veya amaçlar doğrultusunda
yapılmakta olup, sonuçta bu amaçlara kısmen ya da tamamen ulaşılması beklenir.
Eğitimde fırsat eşitliği: Bu
ilke eğitim faaliyetlerinden, eğitim ihtiyacı bulunan tüm işçilerin
faydalandırılması, eğitimin belirli kimselerin veya bir grubun tekeli altında
bırakılmamasıdır.
Planlı bir eğitim:
Eğitimden beklenen yararın sağlanabilmesi için hedefler, kişiler, eğiticiler,
metotlar, eğitimin süresi, yer ve zamanı önceden belirlenmelidir.
İlgili kişilerin etkin katılımı:
Eğitimin başarısı için eğitime alınan kişilerin, etkin katılımı da gerekir.
Etkin katılım için iş görenlerin eğitime ihtiyaç duymaları ve programın
yararına inanmaları gerekir.
Eğitim Planlaması
Eğitim
ihtiyacıyla (örgütsel ve iş çerçevesinde) hedefler analiz edilir; amaçlar
belirlenir; amaçlara bağlı program ve uygulama geliştirilir; uygulama sonucu
değerlendirme yapılır. Daha sonra programın kapsamı belirlenir. Eğitim ihtiyacı
gösteren kişi ve işler belirlenir. İlgi ve yeteneklerin katılmasıyla fayda
sağlanır. Eğitim ihtiyaçları tespit edilirken örgütsel analiz, iş analizi ve
bireysel performans analizinde kullanılan yöntemler, yer ve zaman önemlidir.
Eğitim planlama sürecinin aşamaları ise
şunlardır:
1. Eğitimle ilgili mevcut durumun
incelenmesi ve geleceğe yönelik, ulaşılmak istenen hedeflerin saptanması,
2. Eğitim programı hazırlanarak,
kaynakların belirlenmesi ve amaçlara uygun olarak dağıtılması,
3. Program dâhilinde, amaçlara ulaşmak
üzere, kaynakların dağılımına uygun olarak yapılması gerekli çalışmaların
ortaya konulması,
4. Gerçekleştirilen eğitim faaliyetlerinin,
amaçlara ulaşmada ne derece başarılı olduğunun saptanmasıdır.
Eğitim planlaması yapılırken uyulması gereken
bazı ilkeler şunlardır:
1. Eğitim planlaması sürekli bir
fonksiyondur,
2. Eğitim planlaması, uzmanların, yönetim
organlarının, danışma kurumlarının sürekli işbirliğini gerektirir,
3. Eğitim planlamasında, amaçlara ulaşıp
ulaşılmadığının devamlı olarak izlenmesi gerekir,
4. Eğitim planı, önceden tahmin edilemeyen
durumlara da uygulanabilir esnekliğe sahip olacak şekilde hazırlanmalıdır,
5. Gerekli insan gücü ve finansal
kaynaklar gerçekçi bir şekilde değerlendirilmelidir,
6. Eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesinde
tarafsızlık ilkesi esas alınmalıdır,
7. Eğitim planlaması, kişilere ya da
gruplara ait düşüncelerle amacından saptırılmamalıdır,
8. Plan, yeni ihtiyaç ve durumlara
uydurulmalıdır.
Eğitim İhtiyacının Saptanması
Eğitim planlamasının ilk ve en önemli
aşaması eğitim ihtiyacının saptanmasıdır.
“Eğitim ihtiyacı = İşin gerekleri -
İşgörenin şu andaki yetenekleri” formülü ile saptanabilir.
Eğitim Programının Hazırlanması ve
Uygulanması
Eğitim ihtiyaçları belirlendikten sonra,
hazırlanacak ve uygulanacak eğitim programının belli amaçlara (hedeflere) göre
yapılması gerekir. Bu amaçlar, işletmenin genel amacına göre; örgütün tümünde
veya bazı bölümlerinde belirlenmiş olan eğitim ihtiyaçlarını gidermeye
yöneliktir.
Eğitim Programının Kapsamı
a) Eğitilecek işçilerin seçimi
b) Eğitim faaliyetlerini yürütecek
organların seçimi
c) Eğiticilerin seçilmesi
d) Eğitim konularının belirlenmesi
e) Eğitimin yerinin belirlenmesi
f) Eğitimin zamanının ve süresinin
belirlenmesi
Eğitimin Değerlendirilmesi
Eğitim planlamasının son aşaması eğitimin
değerlendirilmesi yani eğitimin etkinliğinin ölçülmesidir. Eğitimin
değerlendirilmesi; eğitim alan işçilerin eğitim öncesi ve sonrası
performanslarının karşılaştırılması ve ulaştıkları performans düzeylerinin işçilerin
yaptıkları işte ve de örgütün amaçlarıyla ilişkilendirilerek, eğitim
sonuçlarının saptanması için, yapılan sistematik bir çalışmadır.
1. Tepki: Katılımcıların eğitim programları hakkındaki
düşünceleri ve reaksiyonlarıdır.
2. Öğrenme: Eğitimi alan bireylerin öğretilenleri, ne
derece öğrendiklerinin saptanmasıdır.
3. Davranış kriteri: Eğitim
programlarına katılımın, işçilerin işteki davranışlarında ne gibi
değişikliklere yol açtığıdır.
4. Sonuçlar: Maliyeti azaltmaya yönelik davranışsal
sonuçların, gerçekleştirilen eğitime ne ölçüde bağlı olduklarının
saptanmasıdır.
Eğitim
Değerleme Yöntemleri
1. Test-Tekrar Yöntemi: Bu yöntemde, eğitime katılanlara, programa
başlamadan önce bir test uygulanmakta, eğitim programı tamamlandıktan sonra
aynı test tekrar yapılmaktadır. Yanılma olasılığı yüksektir.
2. Önceki-Sonraki Performans Yöntemi: Test-tekrar yönteminde yanılma olasılığının
yüksek olması nedeniyle bu sakıncayı gidermek için önceki-sonraki performans
yöntemi geliştirilmiştir. Yöntemde, her katılımcının eğitim öncesi performansı,
gerçek performans değerleme yöntemleriyle değerlendirilir. Daha sonra eğitim
programı uygulanır ve program tamamlanınca, katılımcıların performansı tekrar
ölçülür.
3. Deney-Kontrol Grubu Yöntemi: En çok kullanılan ve en etkili ölçme
yeteneğine sahip olan eğitim değerleme yöntemidir.
Yöntemde, eğitime tabi tutulacak işçilerin
dışında benzer işi yapan ve benzer niteliklere sahip işgörenlerden oluşan bir
grup da eğitim faaliyetlerini değerlemede kullanılır. Kontrol grubuna dâhil
olan işgörenler, eğitimden geçmezler. Yalnızca deney grubundakiler eğitim alır.
Bilgi, beceri ve yeteneklerin geliştirilmesinin işteki davranışlara etkisini
belirlemeye yönelik eğitim değerleme yöntemidir.
Eğitim Yöntemleri
İşbaşı Eğitim Yöntemleri
İşbaşı eğitim yöntemlerinin esası, işgöreni işletmeden
ve işinden uzaklaştırmadan verilen eğitime dayanır. Bu tip yöntemlerin
uygulanmasında gerçek araç, gereç ve doküman kullanılır.
Yararları:
a) İşbaşı eğitim yöntemleri daha az giderle
uygulanabilir.
b) Eğitim, iş sırasında gerçek iş koşulları ile
birlikte yapıldığı için, öğretilen bilgileri hemen uygulama olanağı vardır.
c) İşgören işinden uzaklaşmadığı için, işte fazla bir
aksama olmaz.
d) Eğitimde, başka yerde öğrendiğini işte uygularken
ortaya çıkabilecek olan adaptasyon sorunları pek görülmez.
Sakıncaları:
a) İşbaşı eğitimini veren ustabaşı veya sorumlu kişi,
iyi ve gerçek bir eğitici olmayabilir.
b) Gerçek çalışma koşulları ve yöntemleri demode
olabilir. İşgören bu durumda çağdaş teknolojik bilgileri alamamış olur.
c) Öğrenme aşamalarında büyük oranda hatalı ve bozuk
mal üretilebilir, makine ve donanım kaybı olabilir.
d) Çalışma koşulları, gürültü, pislik, ayrıca stres
vs. açısından olumlu bir eğitim ortamı oluşturmayabilir.
e) Ayrıca işbaşı eğitimi, çok sayıda personelin
eğitiminin aynı anda gerçekleştirilmesi için elverişli değildir.
Gözetimci
Nezaretinde Eğitim:
Gözetimci nezaretinde eğitim, en eski eğitim
yöntemlerindendir. Maliyeti düşük ve uygulaması kolay olduğu içir yaygın bir
şekilde kullanılmaktadır. Yöntemin özü, işletmeye yeni gelen ya da iş
değiştiren bir işgörenin, daha önce bilgi, görgü ve beceriye sahip olmuş bir
diğer işgören veya ustabaşının yanına yetiştirilmek üzere verilmesidir.
Coaching
(Koçluk) Yöntemi:
İşgörenlerin başarı düzeylerinin amirleri tarafından
sistemli bir şekilde gözetlenerek ve denetlenerek değerlendirilmesi esasına
dayanan yöntemdir. Bu gözetim ve denetim, özel görevler verme, yorum yapma,
eleştirme, uyarma, öğüt verme, sorular sorma ve benzeri şekillerde olabilir.
Monitor
(Mentör) Aracılığı ile Eğitim:
Alt kademe işgörenler üzerinde uygulanan işbaşı eğitim
yöntemlerinden biridir. Kılavuzlar, işgörenler; ise amaca ve araçlara ait
sistematik bilgilerin verilmesi, işle ilgili pratik bilgilerin sağlanması ve
araçların en etkin, en ekonomik kullanım yollarının gösterilmesi, yeni konan
çalışma yöntemine işçilerin uyumunun sağlanması gibi görevleri yerine
getirerek, eğitim faaliyetini gerçekleştirirler.
Staj
Yoluyla Eğitim:
Staj işgörenlere, ileride yüklenecekleri görevlere
ilişkin, çalışma koşullarını tanıtma, işleri öğretme, mesleki sorumluluk taşıma
ve işe uyum yeteneklerini geliştirme gibi yararlar sağlayan eğitim yöntemidir.
Staj yoluyla iş dışında kazanılmış bilgi ve becerileri işbaşında uygulanarak
pekiştirilmiş olur.
İş
Değiştirme (Rotasyon) Yöntemi:
Rotasyon yöntemi, organizasyonun çeşitli bölümlerinde
ve belli bir zaman diliminde, önceden belirlenmiş bir plana göre, bireylere
eğitim vermeyi içerir. Rotasyon yöntemi işçilerin psikolojik sorunları içinde
kullanılan etkili bir yöntemdir. Bu yöntem; işe yeni başlayan yönetici
adaylarının eğitiminde kullanılır.
İşe
Alıştırma (Oryantasyon) Eğitimi:
Oryantasyon, işletmeye yeni giren ya da bölüm
değiştiren işgörenlere işe başlama öncesi veya işe girdiği ilk günlerde
uygulanan eğitimdir.
İş Dışı Eğitim Yöntemleri
İş dışı eğitim yöntemleri, teorik bilgiler vermeye
yönelik, uygulama yönü çok az olan, işgöreni işinin başından uzaklaştırarak,
işletmenin içinde veya dışında eğitim faaliyetinin yapıldığı yöntemlerdir.
Yararları:
a) İş dışı eğitim, konusunda uzman bir eğitici
tarafından yapıldığı için daha etkili olabilir.
b) İşbaşına göre daha sistematik ve planlı bir eğitim
söz konusudur.
c) İş dışında uygulanan yöntemlerle, çok sayıda
işgören aynı anda yetiştirilebilir.
d) Eğitimin maliyeti, işbaşına göre daha kolay hesaplanabilir.
e) Aday, planlanmış bir eğitim sürecinde, işin zor
yönlerini de, ayrıntılı olarak öğrenebilir.
f) İş dışında yapılan eğitimde, bilgiler belli bir
düzen içinde verildiğinden, eğitim rastlantılardan kurtarılır.
g) Genel ilke ve yöntemler iş dışı eğitiminde
öğrenilebilir.
Sakıncaları:
a) Eğitimden sonra, gerçek çalışma koşullarına
geçişte, bireyler uygulama ve uyum güçlükleriyle karşılaşabilirler.
b) Eğitime katılanların, işlerinden uzaklaşmaları,
üretim kaybına neden olur.
c) İşbaşı eğitimine göre, genellikle daha maliyetli ve
organizasyonu daha zordur.
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: