İnsan Kaynakları Süreçleri - Performans
Değerlendirme Yönetimi
Merhaba. Şirketlerde
yeni baştan performans yönetim sistemi kurulurken en dikkat edilmesi gereken
konulardan birisi işletmenin faaliyet gösterdiği sektöre göre bir sistemin
kurulmasıdır. Üretim sektöründe faaliyet gösteren bir fabrikanın çalışanlarına
belirleyeceği performans kriterleriyle hizmet sektöründe faaliyet gösteren
örneğin Özel Güvenlik şirketleri veya çağrı merkezleri gibi şirketlerin
performans kriterleri farklılık gösterecektir. İşletmelerde uygulanan
performans değerlendirme sistemi genel olarak ‘’klasik değerlendirme’’ ve
‘’modern değerlendirme’’ şeklinde iki farklı bölüme ayrılmıştır.
Klasik Performans
Değerlendirme Yöntemleri
Klasik
performans değerlendirme yöntemlerinde en klasik ve basit yöntemlerin başında
‘’kişiler arası karşılaştırmalara dayanan’’ yöntem gelmektedir. İkili
karşılaştırma yönteminde daha çok personel sayısı az olan işletmelerde genel
olarak 10 kişinin altında çalışan işletmeler için uygundur. Bu yöntemin
avantajı, uygulanması en kolay ve görece maliyetsiz bir değerlendirme sistemi
olmasıdır.
Bu sistemde en
tepe yönetimde bulunan kişi çalışanların performanslarını kendi aralarında
değerlendirmektedir. Bir liste halinde isimler yazılarak çalışanlar en kötü
performans ve en iyi performansa göre sırayla yazılır. En iyilere artı (+)
işareti verme ve en kötülere de eksi (-) işareti vererek çalışanlar kendi
aralarında karşılaştırarak puanlama yapılır.
Bu sistemin en
büyük dezavantajı adil bir sistem yaratmamasıdır. Kişilerin performans
kriterlerinin belirlenmemesi, pozisyon, unvan, departman ve görevlere göre
kriterlere ayrılmaması, yetkinlik veya hedef bazlı KIP’ların devre dışı
bırakılması ve çalışan sayısı 10’dan fazla olan işletmelerde uygulanma şansının
çok az olmasıdır.
Modern Performans
Değerlendirme Yöntemleri
Modern
performans değerlendirme sisteminde en bilinen ve kullanılan yöntemler arasında
öncelikle 360 Derece Performans Değerlendirme ve Yetkinlik ve Hedef Bazlı
Performans Değerlendirme sistemleri gelmektedir.
360 Derece Performans Değerlendirme Sistemi
360
Derece Performans Değerlendirme sisteminde, çalışanı tüm paydaşlar
değerlendirmektedir. Çalışanın kontak kurduğu paydaşlar arasında yer alan
müşteriler, ilk veya bölüm yöneticisi, kendisi, bir altında çalışan astı,
müşterisi değerlendirmektedir. Tüm bu paydaşlardan alınan veriler belirli bir
yüzde ve matematik formülü sonucunda değerlendirilir ve çalışanın etrafında 360
derece yer alan paydaş değerlendirme puanlarının ortalaması alınmaktadır. Elde
edilen sonuçlar arasında en yararlı sistemin başında gelmektedir. Çalışan
açısından oldukça yararlı olan bu sistem eğer işletmelerde etkin ve adil bir
şekilde uygulanırsa çok olumlu sonuçlar vermektedir. Ortalama olarak 6 ayda bir
ve yılda 2 defa uygulanan performans değerlendirme görüşmelerinde bu sistem
sayesinde çalışanları kendilerindeki eksik yönleri tespit ederek geliştirmesi
gereken konularda önemli geri dönüşler alır, kendisinden beklenen hedefler
konusunda daha netlik sağlanır ve çevresinde yer alan tüm paydaşlardan 360
derecelik bir sistemler geri dönüşler aldığı için kariyerinde ki ilerlemesini
olumlu katkısı ve kariyer yönetiminde terfi alma şansı artmaktadır.
360 Derece
Performans sisteminin olumlu katkıları olduğu gibi bazı olumsuz ve dezavantaj
durumları da mevcuttur. Sistemin en önemli eksikliklerinden birisi sistemin
Türk yapısına uyum sorunu yaşamasıdır. Türkiye’de ki gerek yönetici gerekse
işçi olarak çalışanların Türk kültür yapısı sonucunda kendisine eleştiri
yapılmasını pek kaldıramayan kişilerden oluşmaktadır. Bir departman yöneticisinin
kendi astı çalışanından alacağı düşük puana karşı vereceği reaksiyon sistemin
sağlıklı çalışması önündeki en önemli settir. Aynı şekilde çalışanlarda
üstlerinin performansını değerlendirirken içinden geçen gerçek puan yerine
işlerinden çıkarılmamak için olandan daha yüksek puanlar vermesine neden
olmaktadır. Bunun yanı sıra bir diğer olumsuz yönü de sistemin sağlıklı
puanlanması için aşırı kağıt gereksinimi ve işgücü gerektirmesidir. 360 Derece
Performans Sisteminin çalışma mantığı tüm paydaşlara doğru bir şekilde
aktarıldıktan sonra her bir çalışan için tüm müşterilere, her bir çalışan için
tüm yönetici ve amirlere, her bir çalışan için kendilerine ve altında çalışan
kişilere değerlendirme formlarının verilmesi ve değerlendirme süreci bittikten
sonra tüm bu puanlamaları bilgisayar ortamına girilirken yaşanacak zaman ve
emek kaybı için ekstra işgücü gerekmektedir.
Saygılarımla,
iKMania
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 comments: