CEO İnsan Kaynaklarından Ne
İster?
Merhaba. Günümüzde İnsan Kaynakları süreçleri
şimdiki olduğundan çok farklı noktalara doğru ilerlemektedir. İK ile ilgili
gelişmelerin ana kalbi ABD ve yurtdışı menşeli olduğu için ana kalpte yaşanan
yeni gelişmelerin atar damara iletilmesi uzun sürmektedir. Keza nasıl ki her
kurumun taklit edilemeyen kendi kurum kültürü olduğu gibi ülkelerin de kendi
kültürleri mevcuttur ve bu kültürler mesleklerin farklı yorumlanmasına neden
olabilir. Tıpkı aynı isimli İK = HR aynı şey olmak üzereyken Türkiye dışında hiçbir
ülkede İnsan Kaynakları (Human Resources) ile Muhasebenin (Accountant) yaptığı
işler ve görev tanımları birbirine karıştırılmamaktadır. Bunun yanında
ülkelerde yaşanan bu kültür farklarından ziyade Tepe Yönetimlerin İnsan
Kaynaklarından beklediği belli başlı noktalar da mevcuttur.
İnsan Kaynakları işverenin stratejik iş
ortağıdır. Çalışanın performansından kişilerin kariyer planlaması ve haritasına
kadar, personel yedeklemeden ücret yönetimine kadar tüm bilgiler İnsan
Kaynakları departmanlığında olduğu için tepe yönetim ve işverenle sık sık
dirsek temasında bulunmak durumundadır.
Peki Tepe Yönetim İK’dan Ne Bekler?
Öncelikle çiçek böcek işleriyle uğraşıp piknik
organize etmenin yanı sıra bir CEO İK’dan yukarıdaki gibi şeyler bekler.
Tabloda gözünüze çarpan veya bir İK olarak gözüme çarpan ilk şey metrikleri
kullanmanın önemidir.
- Çalışan devir oranı (turnover) ve maliyeti. Sadece turnover raporlama dışında
diğer İK Metriklerinin de raporlanması ve belli bir data oluşturulmasını
bekler.
- Çalışana yapılan yatırımın geri dönüş oranı ve karlılığı,
- Şirket içi ilerlemenin değerlendirilmesi. Yani
bu çatı altında yetkinlik yönetimi, buna bağlı olarak performansın doğru
şekilde yönetilmesi ve yüksek performans gösteren çalışanlara kariyer
haritasının çıkarılarak kök ücret yönetimi, rotasyon ve oryantasyon çalışması,
dikey ve yatay terfi yönetimi, çalışanlar için koçluk ve mentörlük sistemi
uygulayarak doğru bir eğitim ihtiyaç analizi çıkarıp performansı yüksek olan
çalışanların yanı sıra düşük performanslı çalışanlara da yatırım yapılması ve
onlarında şirket içi ilerlemelerinin değerlendirilmesi ve yönetilmesini ister.
- İşgücü maliyetleri. En düşük asgari ücretli
bir çalışanın işverene maliyetinin yanı sıra kıdem ve ihbar tazminatlarının
toplam yükününde maliyetlenme çalışmalarını ister. İşletmede 500 kişi
çalışıyorsa bunların işverene toplam maliyeti, 500 kişinin toplam kıdem ve
ihbar tutarları, en alttan tepe yönetime kadar işgücü maliyetlerinin işverene
toplam faturası ve işe alınan bir personelin 1 ay ya da 1 yıl dolmadan
ayrıldığında ne kadar işgücü maliyeti yaratıldığının raporlanmasını ister.
- Çalışan görüş ve ihtiyaçları. Burası da direkt çalışan memnuniyet anketine
(ÇMA) bir göndermedir ve sırf ÇMA yanında görüş ve öneri formlarının hazırlanması
beklenir.
- Çalışan Bağlılığı. Belki de çiçek böcekle
uğraşmanın en gerekli olduğu alandır. Motivasyon yönetimi yaparak çalışanları
bir arada tutacak özel günler ve etkinlikler organize etmek gereklidir.
Bunun
yanında günümüzde İK’nın rolleri giderek değişmektedir. Stratejik planların
oluşturulmasında ve uygulanmasında ortaklık yapmak, rekabet avantajı yaratan İK
politika ve uygulamalar geliştirmek, şirketin bugünkü ve gelecekteki
ihtiyaçlarına yönelik olarak doğru insan kaynağına ulaşmasına zemin hazırlamak,
en iyi adayları şirkete çekmek ki tüm dünyada İK alanında yeni trend olarak
yetenek yönetimi ve ‘’Talent Management’’ diye kavram oluşmaktadır. Bunun
yanında çalışanların yeterliliklerini (eğitim/geliştirme
fırsatları/geribildirim sistemleri, koçluk,mentorluk...) ile maksimize etmek.
Çalışan bağlılığı ve motivasyonunu arttırmaktır.
Son
olarak da İK’nın Şirket Performansına Etkisiyle İlgili Güncel Örnekler
Mark
Huselid, 1995: Yüksek Performanslı İK Sistemleri (performans bazlı
ödüllendirme, takım çalışmasına yönelim, seçme,yerleştirme ve eğitim) ile
şirket performansı arasında pozitif bir korelasyon vardır. YPİS’lerindeki bir
standard sapmalık iyileştirme ile:
•
Devir oranını %7 oranında düşürür
•
Kişi başına verimliliği %16 oranında artırır (27.000 $) artırmıştır.
•
Kişi başına düşen piyasa değerini 18.000 $ artırmıştır.
•
Gelirleri kişi başına 4.000 $ artırmıştır.
Randall
Schuler, Susan Jackson, Mark Huselid, 1997: İK’nın etkin bir şekilde yönetimi
ve Yüksek Performanslı İK sistemlerinin uygulanması ile şirket performansı
arasında pozitif bir korelasyon vardır.
•
İK yönetiminin etkinliği, kişi başına düşen verimliliği %5.2 oranında
arttırmıştır. (45.000 $)
•
Nakit akımında %16.3 ve piyasa değerinde ise %6 artış getirir.
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: