Performans Değerlendirme Süreçlerinin Farklı Algılanmasının
Nedenleri
Merhaba. Toplumun İK Süreçlerine nasıl baktığıyla ilgili yazı dizisinde bir
diğer süreç olan performans değerlendirme süreçleri gelmektedir. Performans
değerlendirme sistemi işletmelerdeki başarıların sürdürülebilmesi için kritik
önem taşıyan süreçlerinden birisidir.
Yöneticilerin Performans Değerlendirme Sürecini
Farklı Algılamasının Nedenleri
Yöneticilerin
performans değerlendirme süreçleri incelendiğinde işçilerin bakış açısına yakın
bir şekilde değerlendirme yapmaktadırlar. Öncelikle işverenlerde adil bir
sistemin kurulmasının daha sağlıklı sonuçlara yol açacağına inanıyorlar. Ayrıca
değerlendirme süreçlerinde kişileri değil gerçekten performansı değerlendirmek
gerektiğine inanıyorlar.
Yönetici olarak
işletmelerde adil bir performans değerlendirme yapıldığına inanıyor musunuz
şeklinde ki soruya da olumsuz olarak görüş bildirdiler. Yöneticilere göre Türk
toplumu geleneksel bir yapıya sahiptir. Ne kadar kusursuz bir performans
sistemi kurulursa kurulsun eş, dost, akraba, tanıdıklara daha fazla puan verme
hususlarının yaşandığını aktarıyorlar. Bunun yanında da performans
değerlendirme görüşmelerinin 6 ayda bir değil daha sık yapılması gerektiğini ve
çalışanlarına her aşamada geri bildirim vermenin daha sağlıklı olacağını ve
sadece dönem başında belirlenen performans kriterlerinden ziyade çalışanların
günlük performansını da değerlendirmek istiyorlar.
Çalışanların Performans Değerlendirme Sürecini
Farklı Algılamasının Nedenleri
İşletme için
kritik önem taşıyan ve birebir işletmenin paydaşı olan işçileri ilgilendiren
performans değerlendirme ve yönetme süreçleri için işçiler olumsuz olarak
bakmaktadırlar. Aynı pozisyonda olup, aktif ve pasif çalışan personellerin
olanakları neredeyse aynı olup, performans değerlendirmelerinin çok farklı
çıktığını belirtiyorlar. Genellikle performans değerlendirmelerinin ilgili
yöneticinin inisiyatifinde bir süreç olup, çoğunlukla adil olunmadığı
düşüncesindeler. Bunun yanında her çalışan ve departman için performans
değerlendirme KPI’lerinin mantıklı yapıldığına inanmıyorlar. İşletmelerde adil
bir performans değerlendirme yapıldığına inanmamalarının en önemli sebebi
olarak da değerlendirmede nesnel kriterlerin olmadığına bağlıyorlar.
Çalışanların
performans değerlendirme konusunda İnsan Kaynaklarından en önemli beklentileri
arasında da, KPI’lerin doğru şekilde belirlenmesini, performans değerlendirme
hususlarının iyice saptamasını ve kriterlerin çalışanlara anlatılması
yatmaktadır. Yapılacak performans değerlendirmenin doğruluğu, hangi kriterler
ile yapılacağına bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Uygun kriteri yada
kriterleri belirlemek, bu sürecin en önemli aşamasını oluşturmaktadır. Eğer
sürecin bu aşaması doğru yönetilemezse, performans değerlendirme sonucunda elde
edilecek veriler, çok büyük ihtimalle yanlış olacak ve yöneticinin yanlış karar
almasına neden olacaktır.
Sonuç olarak
genel ortak kanı üzerine performans değerlendirmeleri kişisel bazda değil,
takım bazından ya da toplu bazda yapılmalı, sadece yukarıdan aşağıya değil,
aşağından yukarı doğru olarak çift yönlü ve mümkünse 360 Derece yapılmalıdır. Performans
değerlendirme kriterleri çok iyi belirlenmeli ve yapılacak bu çift yönlü
değerlendirmelerde mutlak olarak sebep sonuç ilişkisi kurulmalıdır ve
raporlamalar da objektif olunmalıdır.
İşverenlerin Performans Değerlendirme Sürecini
Farklı Algılamasının Nedenleri
İşverenler,
performans yönetim ve değerlendirme süreçlerinin bir şirketin en önemli
süreçlerinden olduğuna inanıyorlar. Yüksek performans gösteren çalışana terfi
uygulamasının yapıldığı gibi düşük performanslı çalışana da eğitimler verilmesini
ve işçinin gösterdiği düşük performansın giderilmesi gerektiğini istiyorlar.
Bunun yanında İnsan Kaynaklarından en önemli beklentileri de, bu süreçlerde de
çok titiz davranılması ve sistemin çok iyi kurgulanmasının gerektiği aksi
takdirde, kağıt üzerinde yazılıp çizilen kimsenin güvenmediği ve değer
vermediği bir sistem haline gelip fuzuli masraf ve maliyet gideri yapmak
istemiyorlar.
Devletin Performans Değerlendirme Sürecini
Farklı Algılamasının Nedenleri
İşten çıkışlarda ve işçilerin iş akdi feshedilirken en çok kullanılan
parametre performans kriteri olduğu için işletmelerin bu süreci titizlikle ve
sağlıklı yürütmesi gerekliliğini belirttiler. İşçilerin performansının 6 ayda
bir ya da yıllık olarak objektif şekilde değerlendirilmesini, hakkaniyetli bir
biçimde değerlendirme yapılıp takiplerin ve sonuçların objektif olarak
yorumlamasını istiyorlar. İşten çıkışlarda en çok işçinin performansının düşük
olması bahanesinin ardına saklanılmaması gereklidir.
Diğer bir
konuda kişisel olarak yapılan performans değerlendirmelerinin oldukça göreceli
kalmasıdır. Yüksek yargı kararların da devlet kişisel performansı düşük
gerekçesiyle işten çıkartılan birçok kişiyi haklı bulmakta ve bu tür performans
değerlendirmelerinin göreceli olduğundan işten çıkarmakta haklı nedene
dayandırılamayacağına hükmetmektedir.
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: