Değerlerle Yönetimde İnsan Kaynaklarının Rolü
Merhaba.
Günümüzde İnsan Kaynaklarının organizasyon içindeki rolü giderek değişiklik göstermektedir.
1970’lerden kalan bakış açısıyla ‘’personel yönetimi’’ olan bu rol modern
zamanlara gelindiğinde yerini ‘’Stratejik İnsan Kaynakları’’ fonksiyonuna
bırakmıştır. Hem işçi hem de işveren arasında birebir köprü vaziyetinde konum
alan İnsan Kaynakları bu fonksiyonel yön olarak çok kritik bir köprü
konumundadır. Bu kritik süreci özellikle işe alımlarda çok net anlaşılmaktadır.
İşe aldığı ve alacağı personeli kurumun kültürüyle uyuşması ve örgütsel kültür
çatısı altında yer alması en önemli faktörü olmaktadır.
Herhangi
bir işletmede İnsan Kaynakları mimarisinde bulunulurken ‘’değerlerle yönetim’’
kavramı ve İnsan Kaynaklarının bu kavramı yönetirken işletmenin başarısında
‘’sürdürülebilirlik'’ faktörünü iyi yönetmesi gerekmektedir.
Değerler,
bireyler tarafından içselleştirilmiş, paylaşılan inançlar ya da grup normları
olarak ifade edilmektedir. Başka bir ifade ile değerler; bir sosyal grup veya
toplumun kendi varlık, birlik, işleyiş ve devamını sağlamak için üyelerinin
çoğunluğu tarafından doğru, gerekli görülen ortak düşünce, amaç, temel ahlaki
ilke ya da inançlardır.
Örgütsel
değerler ise örgüt üyelerinin çeşitli durum, eylem, uygulama, nesne ve
bireyleri iyi ve kötü biçimde değerlendirme ve yargılamada kullandıkları
ölçütler olarak tanımlanmaktadır. Değerler, örgütsel sorunların çözümünde makul
ve uygun olarak kabul edilen çözüm biçimlerini göstermektedir.
Farklı
özelliklerdeki işçilerin ve çalışanların barındıran bir örgütte örgüt
kültürünün örgüt üyeleri tarafından benimsenebilmesi için tüm çalışanların
kabul edebileceği yüksek birtakım değerleri içermesi gerekmektedir. Örgütsel
kültür, baskın olan tek bir kültürün değerlerinden çok ortak değerlerin
ağırlıkta olduğu bir yapıya sahip olmalıdır.
Örgütsel
Değerler
İnsan
Kaynakları işletmelerde değerlerle yönetim mimarisini oluşturmadan önce bazı
değer kavramlarını tanıması gerekmektedir. Bireysel olarak bazı değer
kavramları şunlardır;
Dürüstlük:
Şeffaflık:
Takım Çalışması:
Hesap Verilebilirlik:
Saygı:
Disiplin:
Bireye Saygı:
Yenilikçilik:
Takım Çalışması:
Liderlik:
Her işletmede belli başlı değerler yukarıdaki gibidir. Peki kurumların bu
sahip olduğu değerler ile İnsan Kaynaklarının ilişkisi nasıl olmalıdır?
Değerlerle yönetilen şirketlerde temel değerler örgütü harekete geçiren ana
ilkelerdir. Bu değerler günlük hayatın her aşamasında ve işletmenin iş yapış
şeklinde kendini göstermektedir. Kötü işletmelerde bu tip değerler pek işlevsel
özellik kazanmamaktadır. İşletmelerin vizyon ve misyon kavramıyla örtüşen
değerler kavramı yeterince içselleştirilmediği ve yaşama aktarılmadığı sürece
bu firmalarda bazı sorunlar yaşanmaktadır.
Temel değerleri işletme yaşamına aktarmak için neler yapılmalıdır ve
çalışanlar değerlere nasıl sahip çıkacaklardır?
Bu soruların cevabı aslında bu değerleri belirlemek için yola çıkış
şeklinde yatmaktadır. Bir kurumda temel değerleri geliştirmenin en iyi
yollarından biri, tüm karar vericileri gibi uygulayıcıları da sürece dahil
etmekten geçmektedir. Yani bir organizasyonun her kademesinden çalışanın
değerlerin oluşturulmasına katılması gerekmektedir. Öncelikle uygulamalı bir
proje çalışmasıyla bir değerler cetveli oluşturabilir.
Başlangıçta 8-10 kişilik bir proje ekibi kurarak aşağıdaki sorulara cevap
aranmalıdır.
• Organizasyonun
amacı ne?
• Bu grubun
amacı ne?
• Müşterilerimiz
kimler?
• Kurumsal
değerleri nasıl belirleyeceğiz?
• Kurumsal
değerler kimleri etkileyecek?
•Bu değerleri ne
şekilde kullanacağız? Ne şekilde yaşama geçireceğiz?
• Sürdürülebilirliği ne şekilde sağlayacağız?
Değerleri belirleme aşamasında sorulması gereken en önemli sorulardan biri
de “İnsanlar ne tür bir organizasyonda motive olurlar?” sorusunda yatmaktadır.
Bu soruya cevap verebilmek için organizasyonun özelliklerini yazarak işe
başlayabilirsiniz. Bu özellikler size temel değerleri belirlemenize yardımcı
olacaktır. Değerlerin belirlenmesinde niteliksel veya niceliksel yaklaşımlar
kullanılabilir. Niteliksel metodolojilere Olumlu Sorgulama yöntemini örnek
gösterebilir. Niceliksel yaklaşım olarak CTT (Corporate Transformation Tools)
bu alanda kullanılan en popüler araçlardan biridir. Her iki yaklaşımı birlikte
kullanmak uygulamada görülen bir başka yöntemdir.
Bu temel değerler belirlendikten sonra İnsan Kaynakları ne yapmalıdır?
• Değerlerin işe alım süreçlerinde gözlemlenmesi. Burada göze çarpan en
önemli faktör yetkinlik bazlı mülakatların yapılması ve doğru işe doğru
personelin alınmasıdır.
• Kurum içi ve kurum dışı iletişimde sık sık gündeme getirilmesi. Burada da
koçluk ve mentorlük ortaya çıkmaktadır.
• Bu değerlerle uyumlu davranış normları geliştirilmeli ve adeta
çalışanların ruhlarına işlemelidir.
• Değerlerin eğitimlerde gündeme getirilmesi.
• Temel değerlerin performans değerlendirme sistemine entegrasyonun
sağlanması.
İşe
Alımda Değerlerle Yönetim
İşe
alım ve mülakat aşamasında adayların kendi değer yargılarıyla işletmenin değer
yargıları aynı çatı altında buluşmalı ve kurum kültürüne uygun kişiler
seçilmelidir. Örneğin kurum değer yapısı itibariyle modern bir görüntüye sahip
ve belirli günlerde motivasyon çalışması adı altında ‘’Happy Hours (Çay
Saati)’’ uygulaması yapılan bir işletmeye muhafazakar bakış açısına sahip bir
personel alınması durumunda 2 farklı değer yapısı uyuşmayacaktır. Bunun gibi
kavramlar ve değerler ışığında spesifik pozisyonlarda dahil olmak üzere kurumun
değer yapısı ile çalışan değer yapısı uyumlu hale getirilmelidir.
Genel
olarak adayların özbenliği dediğimiz ve buz dağının görünmeyen kısmını temsil
eden değerler yapısına ulaşılmaya çalışırken mülakatlarda yetkinlik bazlı
mülakat yapıları kullanılmalıdır. Bu tür mülakatlarda kullanılan STAR tekniği
ile adayların State (Durum), Task (Görev),
Action (Davranış), Result (Sonuç) özellikleri ölçülür ve iş analiz sorularının
yanı sıra etik değerleri de sorgulanmaktadır. Yetkinlik Bazlı Mülakat
sorularında ‘’Etik Değerlerin’’ irdelenmesiyle ilgili örnek sorularda şunlardan
oluşmaktadır.
ETİK DEĞERLER SORULARI
1. Yapacağınız iş için, değerlerinizden taviz vermeyi
düşündüğünüz bir durumla karşılaştınız mı? Bunu nasıl çözdünüz?
2. Şirket içi bir bilgiyi gizli tutmanızın istendiği
bir durumu anlatınız. Bu durum karşısında ne yaptınız?
3. İşinizde, ahlaki olarak neyi yapmanın doğru, neyi
yapmanın yanlış olduğu konusunda karar verirken zorlandığınız bir durumu
anlatınız . Sonuçta kararınızı ne yönde verdiniz?
4. Hiç değerlerinizden taviz vermeyi düşündüğünüz oldu
mu? Bunu nasıl çözümlediniz?
5. Bir bilgiyi gizli tutmanızın istendiği bir durumu
anlatınız.
6. Elinizde diğer insanlara açıklayamayacağınız
bilgilerin olduğu bir diğer durum anlatınız.
Bu tür sorularla adayın kendi kişisel değer yargıları ile kurumun değer
yargılarının ne kadar örtüştüğü ortaya çıkarılır ve buz dağının görünmeyen
kısmı sorgulanarak doğru işe doğru aday seçilmesi sağlanır.
Koçluk
ve Mentörlük İle Değerlerle Yönetim
Genel
olarak çalışanlara işletme değerleri aktarılırken koçluk ve mentorlük
faaliyetlerinden yararlanılması gerekmektedir.
Kurum içinde yer alan personellerin o kurumun kültürünü ve dahi değerlerini
benimsemesi uzun süreli stratejik yatırımı gerektirmektedir. Bu yatırım
araçlarından da en faydalı olanları koçluk ve mentorlük aşamalarından
gelmektedir.
Genel olarak koçluk ve mentorlük kavramının tanımını da yapacak olursak
eğer,
Koçluk; koçlukta süreç ve ilişki belli bir süreyi kapsar. Tavsiye verilmez,
direkt yönlendirme yapılmaz, yorum yapılmaz. Koç, soru-sorgulama, düşündürtme
yoluyla danışanın kendisini bulmasını sağlar.
Mentorlük; mentor, uzun vadelidir. Süreç ve hedef odaklıdır. Tavsiye,
deneyim aktarımı, geri bildirim, soru-sorgulama, modelleme yöntemleri
uygulanır. Hedef odaklıdır.
Şirketlerde de kendi kurum kültürlerini çalışanlara yansıtmak için gerek
profesyonel koçluk hizmetinden yararlanmalı gerekse de şirket içinde üst ve
tepe yöneticilere sertifika aldırıp profesyonel koçluk yaptırmalıdır.
Değerlerle
Yönetim ve İşveren Markası
Değerlerle
yönetimde sürdürülebilir İnsan Kaynakları başarısının belki de en önemli
getirisi işletmenin sahip olduğu İşveren Markası yönetimidir. İşveren markası en basit anlatımla “bir şirketin
çalışılabilecek en iyi yer olarak algılanması” anlamına gelmektedir. Genellikle
şirketler en iyi yetenekli çalışanları takımına katmak isterlerken, yetenekli
çalışanlar ise en iyi olduklarını düşündükleri şirketlerde çalışmak
isterler. Beklentisi yüksek olan yetenekleri cezp etmek ve bağlılık yaratmak
son derece zor bir süreçtir. Bu durumun farkında olan şirketler arasında “En
çok çalışılmak istenen şirket” olmak için kıyasıya bir rekabet söz konusudur ve
bu rekabet günümüzde İşveren Markası yani (Employer Brand Summit) kavramına
götürmektedir.
Değerlerle yönetim ve işveren markası ilişkisini de incelediğimizde
İşveren Markasının yüksek olması İnsan Kaynaklarının başarısına endekslidir.
Çalışan
devir oranının (turnover) düşük olması
işletmenin marka değerini yükseltmektedir.
Yan
ve sosyal hakların iyi ve doyurucu olması işveren markasını yükselten bir
kriterdir.
Değerlerle
Yönetim ve Personel Devir Hızı
Değerlerle
yönetimde ve İnsan Kaynaklarının değerlerle yönetimdeki en önemli başarı
kriteri personel devir oranının (turnover) en aza indirilmesinde yatmaktadır.
Öncelikle kısaca personel devir oranını da tanımlayacak olursak eğer, bir işletmede çalışanlar ne kadar süre çalıştığını,
işletmede ne kadar sıklıkla işten çıkışların yaşandığını ve ayrılan
çalışanların yerini ne kadar sürede doldurulabildiğini ifade eden sayısal
terime turnover oranı denilmektedir.
Bir işletmede
turnover oranı ne kadar 0’ya yaklaşırsa o kadar iyidir ve bu oranı minimumlarda
tutabilen İnsan Kaynakları işini iyi yapıyor demektir.
Personel devir
oranının formülüze tanımını da yapacak olursak eğer;
İlk önce
bilmemiz gereken şey ortalama çalışan sayısıdır.
Ortalama
Çalışan Sayısı Formülü: Dönem Başı +
Dönem Sonu / 2
Örneğin:
(150 + 250) / 2 = 200 ( ortalama çalışsan sayısı)
Personel Devir
oranı (turnover oranı) için belirli dönemde işten çıkan personel sayısını
bilmemiz gerekmektedir.
Turnover formülü = İşten Çıkan / ((Dönem Başı+Dönem Sonu) / 2) * 100
Örneğin;
5 / ((20+16) / 2) * 100 = 27,78 (%28 Turnover oranına sahipsiniz)
Değerlerle Yönetim ve Personel
Devir Hızı ilişkisinde İnsan Kaynaklarının faktörünü ve bunun yanında turnover
oranının işletmede ne gibi etkiler yarattığını da inceleyecek olursak eğer; işçiler ve işverenler açısından ne derece önemli
olabileceğine bir göz atalım;
Turnover Etkileri
- Kişilerin kariyer hedeflerini
sekteye uğratması,
- Kıdem ve ihbar tazminatlarının mali
getirisi,
- İşsizlik sürecinin ekonomik ve
psikolojik problemler yaratması,
- CV’lerde kısa süreli deneyimlerin
dolu olmasından dolayı işe alımcı gözünde sebatsız personel adayı olarak
görünmesi ve toplumsal itibarın sarsılması,
- Turnover işletmelerin itibarını
zedeler, sürekli yeni personellerle çalışması gerektiğinden kar azalır ve işler
aksar, ayrıca sürekli yeni personelle çalışılmasının bir problemi de
oryantasyon ve eğitim maliyetlerinin yükselmesidir,
- Diğer olumsuzluklar ise iş gücü
kayıpları yaşanması ve portföy müşterilerini kaybedebilir.
Turnover Proaktif
Önlemleri
-Belirli aralıklarla çalışanlara
memnuniyet anketi yapılarak personellerin nabzı yoklanmalıdır.
- İşten çıkışlarda muhakkak çıkış
mülakatları yapılmalı, bunlar raporlanmalı ve strateji üretirken bu mülakatlar
göz ardı edilmemeli,
- Sağlıklı oryantasyon plan ve
eğitimleri yapılmalı.
- İnternet sitelerinde hapis olan
vizyon, misyon ve kurum kültürünü tekrar gözden geçirmeli ve iş yaşamına adapte
edilmeli.
- Doğru işe doğru personellerin
alınması sağlanmalı,
- Personellerde bilgi yedeklemeleri
yapılmalı,
- İşletme içi rotasyon imkanının
geliştirilmeli,
- Personel performans değerlendirme
ölçümlerinin sağlıklı yapılması ve performans yönetim ışığı altında işçilere
kariyer yönetimi yapılmalı, gerekli eğitimlerin verilmesi, performansı kötü
olan çalışanlara rotasyon yapılmalıdır.
Sonuç
Değerlerle Yönetim kavramına
İnsan Kaynaklarının katkısının incelendiği bu araştırma sonuçlarına göre
yapılacak bazı çalışmalarla işletmelerde değerlerle yönetim kavramı
oturtulabilir ve sürdürülebilir bir başarı sağlanabilir.
Personel devir hızı çalışmaları,
işveren markası çalışmaları, koçluk ve mentorlük çalışmaları, işe alımlarda
yetkinlik bazlı mülakatların yapılması ile İnsan Kaynakları kendi yetkinlik
alanına giren sınırlarda değerlerle yönetim kavramını oturtabilir ve
sürdürülebilir bir başarı çıtası yakalayabilir.
Saygılarımla,
iKMania
0 comments: