Yedekleme
Planı, tepe yönetimi açısından kritik görülen pozisyonlarda, pozisyonu dolduran
kişinin ayrılması halinde yerini dolduracak adayların önceden belirlenmesi
sürecidir. Yedekleme planı, sadece insan kaynakları bölümü ve tepe yönetimi
tarafından bilinen gizli bir süreçtir. Yedekleme planında yönetici kadroları
ile birlikte uzman düzeyinde kadrolar da bulunabilir. Önemli olan pozisyonun
tepe yönetimi tarafından kilit olarak görülmesi ve işletmenin sürekliliğinin
sağlanmasıdır.
Yedekleme
planlaması, gelecekteki yönetim kadrolama ihtiyaçlarının belirlendiği ve bu ihtiyaçları
karşılayabilecek yöneticilerin geliştirilmeleri için planların yapıldığı
süreçtir. Yönetici yetiştirme ve geliştirme veya terfi planları şeklinde de
adlandırılan yedekleme planları kariyer haritası üzerinde bir üst pozisyonu
yedekleyecek alt pozisyonda bulunan personelin üst pozisyona geçiş sıralamasını
yapma işlemidir. Bu planlamada kaynak olarak kişiye ait bilgilerden
faydalanılır.
Yedekleme
planlaması, yüksek potansiyelli personeli saptama ve izleme ile ilgilidir.
Yüksek potansiyelli personel, şirketin, stratejik iş birimi yöneticisi, fonksiyonel
yönetici (pazarlama direktörü gibi) ve üst kademe yönetici gibi daha yüksek
seviyede yönetici pozisyonlarında başarılı olacağına inandığı kişilerdir.
Yüksek potansiyelli çalışanlar, eğitim, ileri danışmanlık, coachluk ve farklı
görevler yoluyla rotasyonu içeren hızlandırılmış geliştirme programlarına
katılırlar. Görevlendirmeler, yöneticilerin yerini alacak başarılı personelin
yetiştirilmesine dayanır.
Hızlandırılmış
gelişim programlarının amaçları şunlardır:
>Yönetim
pozisyonuna; orta ve üst kademe yönetici için geleceğin yöneticilerini
yetiştirmek.
>Kabiliyetli
personeli cezbetmek ve işe almak işçin şirketin rekabet avantajını sürdürmek.
>Idari
yeteneği olan kişileri şirkette tutmaya yardımcı olmak.
Yedekleme
planı yapabilmek için organizasyonun kariyer haritasının belirlenmiş olması,
her pozisyonun iş profilinin çıkmış olması ve sıralamada kullanılacak olan
kriterlerin belirlenmiş olması gerekmektedir. Bu kriterler yaş, performans,
deneyim veya eğitim olarak seçilebilir. İşletmeler kendi ihtiyaçlarına ve
amaçlarına göre bu kriterleri çeşitlendirebilir
Yedekleme Planlamasının Yararları
Kilit
pozisyonlar için hazır liderlerin devamlılığını sağlar;
Yöneticilerin
işletmenin liderlik özelliklerini ve yeteneklerini gözden geçirmelerinde etkili
olur;
Anahtar
yöneticilerin gelişmelerine rehberlik eder;
İşletme
birimlerinin yapısı,süreçleri ve sistemleri yeniden incelenir;
Seçim ve
ödüllendirme gibi diğer insan kaynakları fonksiyonları ile etkileşim içindedir;
Liderlik
takımları oluşturmada esneklik ve dinamiklik sağlar.
Yedekleme Planlamasının Aşamaları
Yönetim
organizasyonlarındaki pozisyonlara yedek olabilecek yetenekteki kişilerin
saptanmasında şirketler çeşitli yöntemler kullanmaktadırlar. Şirketin
büyüklüğüne göre bu yöntemlerin birden fazlası aynı anda da kullanılmaktadır.
a)
Tepe Yöneticinin Kararları
Bazı
şirketlerde gelecekteki terfiler için kimin geliştirileceğini kararı tepe
yönetici ya da kurul başkanı tarafından verilmektedir. Bu olgu daha çok küçük
şirketlerde görülmektedir ki, burada tepe yönetici ya şirketin önemli bir
ortağı ya da kişilerin yeteneklerini çok iyi bilmektedir, bazen o kişileri ilk
işe alan da odur. Bu uygulama nispeten büyük şirketlerde de vakidir.
Tepe
yönetici şirketin sorunlarını derinden anlıyorsa ve kadrosu hakkında geniş
bilgiye sahipse, yedekleri saptama ve yerleştirmede en uygun pozisyondadır. Ama
yedeklerin tek kişi tarafından seçilmesi bazı tehlikelere yol açmakta ve bazı
şirketler bu uygulamanın zorluklarını dile getirmektedir. Bunlar genelde tepe yöneticinin
spesifik pozisyonlar için gereken özellikler ve becerilerden çok, kişisel
özelliklere dikkat etkileri durumlarda ortaya çıkmaktadır.
b)
Sorumluluğun Aktarılması
Yöneticilik
pozisyonları için yedeklerin geliştirilmesinde şirketler her yöneticiye kendi
yedeklerini geliştirmelerinde tam sorumluluk vermektedirler. Tepe yönetici
kendi yedeğinin eğitilmesi ve geliştirilmesinden, yönetici yardımcısı da kendi
yedeğinin geliştirilmesinden sorumludur ve böylece tüm yönetim organizasyonunda
bu sorumluluk yöneticiye verilmektedir. Bu yaklaşımın temel mantığı: yönetici
yedeklemelerinin planlanması her yöneticinin sorumluluğudur. Bu sorumluluk o
kadar önemlidir ki, bazı şirketler yöneticinin performans değerlendirmesinde
yedeğinin eğitilmesi ve geliştirilmesinde neler yaptığını da dikkate
almaktadırlar.
c)
Merkezileştirilmiş Danışmanlık Sistemi
Bazı
şirketlerin büyüklüğü ve çeşitli bölgelere yayılarak merkeziyetçilikten
uzaklaşması, yönetici kadrosunun yetenek, beceri, ve tecrübelerini içeren
merkezileştirilmiş bir liste hazırlama ve geliştirme ihtiyacını doğurmuştur. Bu
listeler yönetici yedeklemesindeki mevcut durumu değerlendirmek için bir temel
oluşturmaktadır. Listeler şirketin yönetim merkezleri tarafından
desteklenmektedir.
Bu programın amacı eğitim, tecrübe, kayıtlı performans değerlemeleri ve çeşitli
psikolojik testlerin sonuçlarına dayanarak potansiyel yöneticileri saptamaktır.
Bu tür programları uygulayan şirketlerde genelde bilgi işlem yazılımları vardır
ve bu gelecek yılların projeleri ile birlikte uygun yetenekteki yedeklerin
emekli olacak yönetici ile zamanla ilişki kurmalarına olanak vermektedir. Uygun
yetenekler ile gelecekteki kadrolamanın arasındaki bu korelasyon, şirkte kendi
işgücü durumunu önceden gözden geçirmesine ve değerlendirmesine ve böylece
muhtemel krizlerden kaçınmalarına imkan tanımaktadır.
Yedeklere Sorumlulukların Aktarılması
a) Yedeklemenin İlan Edilmesi
Çeşitli
spesifik yöntemlerle sorumluluklar yedeklere transfer edilse de, yedeklemenin
çok erkenden ilan edilmesi bazı tehlikelere yol açabilmektedir. İdari
mevkilerde veya halkla irtibatlı olan pozisyonlardaki yedeklemenin yöneticinin
emekliye ayrılmasından 3 – 6 ay öncesinden ilan edilmesi optimal bir zamandır.
Şirketler
genelde yöneticinin emekliliğe ayrılma tarihi belli olmadan yedeklemeyi
açıklamıyorlar.
Sadece
bazı şirketler ileride oluşacak açık pozisyonlar için yedekleri çok erkenden
açıklıyorlar. Şirket, yöneticinin emekliliğe ayrılacağı tarihten 2 yıl önce bir
yedek saptamaktadır. Bunun sebebi ise yedeğin şefiyle daha yakın
çalışabilmesidir.
b) Asistan Tayin Etme
Bazı
şirketlere göre yöneticinin işlerini miras alacak veya devralacak bir asistanın
tayin edilmesi çok mühimdir. Bu pozisyonda kişi şefinin faaliyetlerini
incelemekte ve şefi iş gezisinde veya tatildeyken iş üzerinde bizzat pratik
yapma fırsatını yakalamaktadır.
Aslın
emekli olması halinde yedek yönetici hemen adım atarak sorumluluğu
devralmaktadır. Ancak yedek geliştirmenin bu şekline bazı şirketler karşı
çıkmaktadırlar. Sebebi de, eğer asıl yönetici ortalama tempoyla iş yapıyorsa ve
yedek de daha çok iş yapabilme gücüne sahipse, asistan enerjisini azaltacaktır
ve asıl yöneticinin inisiyatifini baskı altına alacaktır. Karşı çıkanların bir diğer
görüşü de, şef – asistan ilişkilerindeki sorunlar sonunda sorumluluğun
aktarılmasını olumsuz etkileyecektir.
Bir
şirket asistan kullanımını başarılı bir şekilde uygulamaktadır. Şirkette her
yöneticinin birer back – up niteliğinde birer asistanı vardır. Şefinin vekili
olmakla beraber, şefinin bazı işlerinden direkt olarak sorumludur ve bu da
kesin olarak tanımlanmıştır. Şirkete göre bu uygulama acil durumlarda işlerin
devamı için çok önemlidir. Ancak asistan tayini, o asistanın ileride, birlikte
çalıştığı şefinin yerine geçecek diye mutlak bir hüküm söz konusu değildir.
Asistan ileride, aynı pozisyonda bir başka yöneticiye transfer olabilir veya
şuanda bulunduğu yönetim düzeyinden daha yüksek yönetim düzeyine de geçebilir.
Terfiler kişiye, işe ve şirketin tahmin edilen ihtiyacına bağlı olarak
yapılmaktadır. Şirkete göre bu sistem yönetici sorumluluğunu sorunsuz transfer
etmektedir ve insan geliştirmede iyi bir yöntemdir. Sistem, asistanı
kullanmakta çeşitli alternatiflere açıktır ve iş rotasyonlarına imkan vermekte;
ayrıca şefin emekli olmasını veya ölmesini beklemeye gerek kalmamaktadır
c) Yaparak Öğrenme
Yaparak
öğrenme yöntemini uygulayan şirketlerde sorumluluğun aktarılması ile işi
öğrenme eşzamanlı yürümektedir. Yaparak öğrenme felsefesi emeklilik yaşının
esnek olduğu şirkette uygulanmaktadır. Geçmişte bir şirketteki yöneticiler
“ölünceye kadar” işlerini bırakmıyorlardı. Bu da önemli sorumları doğuruyordu,
zira yedekler pozisyon açığı meydana geldiği anda hemen işi devralmaya hazır
değillerdi.
Son
zamanlarda şirket yaparak öğrenme yöntemini uygulayabilme amacıyla emeklilik
yaşına yaklaşmış yöneticiler için tatil ve geçici işten ayrılma programını
tasarlamıştı. Yaşlı yöneticilere uzun süreli tatil veya maaşlı geçici işten
ayrılma imkanı verilmekte ve bu süre zarfında yedek olarak atanan kişi şefinin
işini üstlenmektedir. Bu periyodik ödevler sayesinde genç kişi eninde sonunda
yapacağı işi konusunda tecrübe edinmiş olmaktadır.
Şirket
emeklilik yaşının esnekliğini yaparak öğrenme felsefesini uygulamakta bir araç
olarak kullanmaktadır. Eğer genç yedek başarılı olmazsa eski yönetici
pozisyonunu koruyacaktır. Yöneticilere göre bu uygulamanın zorunlu emeklilik
felsefesini benimseyen şirketlerde hayata geçirilmesi çok zordur. Zira normal
emeklilik yaşından önce yönetici işinin başındayken yaparak öğrenme için
gerekli süreyi meşrulaştırmak oldukça zordur.
Saygılarımla
iKMania
0 comments: